موضوع: "الفبای تشیع"

مقام ولایت در عرفان

                                                            

هدف در راه سلوك «انسان كامل» شدن است كه با «تكميل اسفار اربعه» صورت مي‌پذيرد، ولي سفر اول مهم‌تر است كه سلوك در آن اختياري است. پايان اين سفر «معرفى الله» است و چون مقصود از اين معرفت، شناخت شهودي است، سالك واصل به مقام معرفت، به «لقاء الله» بار مي‌يابد.

«معرفى الله» جز با «معرفت نفس» ممكن نيست كه: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه» و معرفت حقيقت نفس جز با «فنای فی الله» كه با «تجلی ذاتی ربّانی» حق انجام مي‌شود، صورت نمي‌پذيرد. فنا با جذبه و تجلّي صورت مي‌گيرد، نه با تلاش و كوشش ارادي. آنجا وادي ترك اراده است، نه تصميم و اراده و البته غالب اوليا از مقام فنا گذشته و به مقام «بقاي بالله» مي‌رسند. دست‌يابي به مقام فنا جز با «ترک اراده» ميسور نيست. انسانِ واصل به مقام فنا به «حق اليقين» مي‌رسد و به «وطن اصلي» خويش بار مي‌يابد. مگر نه آن است كه انسان از خداست و به سوي او باز مي‌گردد. «انّا لله و انا اليه راجعون». اين چنين انساني به «مقام توحيد» رسيده و «موحّد واقعي» گشته است و چون توحيد عين ولايت و ولايت عين توحيد است، چنين سالك نيك‌بختي به «مقام ولايت» راه يافته و «ولي الله» گشته است. مقام ولايت و توحيد همان «جنى الذات» است كه به مراتب از جنت اسما و صفات برتر است، چه رسد به جنت فعل .

در اين مقام است كه سالك توفيق «تصحيح خيال» مي‌يابد و مي‌فهمد، بلكه مي‌بيند و مي‌يابد كه «ليس في الدار غيره ديّار».

اين همه عكس می و رنگ و مخالف كه نمود
يك فروغ رخ ساقي است كه در جام افتاد
(حافظ)

در اين مقام سالك مي‌فهمد و مي‌يابد كه معرفت خدا آن‌چنان كه او هست ممكن نيست و «عنقا شكار كس نشود» و لذا دام باز مي‌گيرد و به «عجز از معرفت الله» اعتراف مي‌كند. البته اين اعتراف به عجز با اعتراف به عجزِ سالك غير واصل يا انسان غير سالك فرسنگ‌ها فاصله دارد و حتي قابل قياس نيست

سالكي كه به مقام فنا (پايان سفر اول) رسيد، اگر توفيق حقّ، رفيق او گردد و خداي متعال براي او كمال برتر مقدّر كرده باشد، به مقام بقا مي‌رسد و در درجات بقا سير مي‌كند تا «اسفار اربعه» را تكميل كند و در اين صورت «خليفى الله» مي‌گردد و «كون جامع» مي‌شود و در يك كلمه «انسان كامل» و بلكه «انسان» مي‌شود، زیرا كسي كه به اين مقام منيع راه نيافته، تمامی قوا و استعدادهايش به «فعليت تامه» نرسيده و قهراً «انسان» به تمام معني الكلمه نمی‌باشد.

بالاترين منصب چنين انساني اين است كه اجازه دارد به «وصف پروردگار» بنشيند و خدا را توصيف كند:

«سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ * إِلا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» ؛

زيرا اين انسان به مقام «مخلَصين» دست يافته و گاه از آن گذشته و در مقام «صُلوح» متمكّن گشته است. چنين انسانی بی‌شک در «حرم امن الهی» غنوده و «عبد محض» پروردگار گشته و منقبت «قرب فرائض» را دارا شده است.
منبع :رساله سیر و سلوک
آیت اله علی رضایی تهرانی

آینده جهان از آن ماست...

زمانی آمریکا یک سر تصمیم گیری در تحولات منطقه بود و یکی از مهره‌های اصلی قدرت در جهان تا آن روزی که مردم ایران به رهبری امام روح الله انقلاب کردند و جمهوری اسلامی بر ایران حاکم شد از آن روز به بعد این انقلاب که برگرفته از اسلام ناب محمدی است سدِ محکمی شد مقابل تجاوز و زورگویی قدرت های جهانی! 
جبهه استکبار در این سال‌ها، طرح‌ها و نقشه‌های مختلفی را اجرا کرد تا بتواند این انقلاب را زمین گیر کند اما هم‌اکنون و امروز این انقلاب فقط منحصر به ایران نیست و همه ملت‌های منطقه و آزادی خواهان جهان دریافتند که مقاومت تنها راه پیروزی است!…
انقلاب اسلامی امروز در قلب مظلومین و مستضعفان جهان نفوذ کرده و سنگرهایش تا چند متری مرز اسرائیل رسیده است؛ تردید و ترس آمریکا برای حمله به سوریه و حمله محدودی که انجام داد سندی برای تایید این حرف‌هاست که حالا مقاومت اسلامی و انقلاب اسلامی در این منطقه حرف اول را میزند و دیگر گذشت آن زمانی که هر کس به هر بهانه‌ای که میخواست به ملت‌های مظلوم تجاوز کند…
موشک‌های انصارالله یمن، مقاومت مردم سوریه، حشدالشعبی عراقی‌ها، حزب الله لبنانی‌ها، شیر بچه‌های فاطمیون، زینبیون پاکستان و بحرینی‌ها این ها همه یعنی پازل پیروزی مظلومین در حال تکمیل شدن است و دیگر کسی توان مقابله با مقاومت را در جبهه‌ای به این وسعت ندارد ؛ این ها همه یعنی به روز های پایانی جبهه کفر  نزدیک شده‌ایم و دور نیست زمان فتح #قدس…
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»

اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته است که بر مستضعفین در زمین منت نهیم و آنها را مشمول مواهب خود نمائیم و آنها را پیشوایان و وارثین روى زمین قرار دهیم.
و به راستی که آینده جهان از آن ماست.

اگر بخوام جهنمی باشم

​حسبی الله:

چهار عامل ما را جهنـمی کرد.

🔹در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره مدثر آمده این است که: اهل بهشت از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟

آنها می گویند : ۴ عامل :

🔹 ۱-« لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ»

پای بند به نماز نبودیم .

🔸۲-« لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ » 

به گرسنگان اعتنا نمی کردیم.

🔹۳-« کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ »

ما در جامعه فاسد هضم شدیم .

🔸۴-« کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین »

 ٬قیامت را هم نمی پذیرفتیم.
 قصص الصلاة/ص۱۸۹

چند وظیفه از ۸۰وظیفه ام را به خوبی انجام دادم؟

​۸۰وظیفه منتظر در مکیال المکارم

1. تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی های آن حضرت عج

2. رعایت ادب نسبت به ایشان

3. اظهار محبت نسبت به آن حضرت عج به طور خاص

4. محبوب نمودن آن حضرت عج  در میان مردم

5. انتظار فرج و ظهور آن حضرت عج

6. اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار

7. ذکر مناقب و فضائل آن حضرت علیه السّلام

8. اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت عج

9. حضور در مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت عج

10. تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضائل آن حضرت عج

11. سرودن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت عج

12. خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت عج

13. قیام به هنگام یاد شدن نام و یا القاب آن حضرت عج

14. گریستن بر فراق آن حضرت عج

15. گریاندن بر فراق آن حضرت عج

16. خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن حضرت عج

17. درخواست معرفت امام عصر علیه السّلام از خداوند عزّوجلّ

18. تداوم درخواست معرفت آن حضرت عج

19. مداوت به خواندن دعای غریق ( یا الله، یا رحمن، یا رحیم، یا مقلب القلوب …)

20. دعا در زمان غیبت آن حضرت عج

21. شناختن علامت های ظهور آن حضرت عج

22. تسلیم بودن و عجله نکردن

23. صدقه دادن به نیابت آن حضرت عج

24. صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت عج

25. رفتن به حج به نیابت آن حضرت عج

26. فرستادن نایب که از طرف آن حضرت عج حج کند

27. طواف بیت الله الحرام به نیابت آن حضرت عج

28. نایب ساختن دیگری تا از طرف آن حضرت عج طواف نماید

29. زیارت مشاهد رسول خدا و ائمّه معصومین (علیهم السلام) به نیابت از مولایمان

30. استحباب اعزام نایب برای زیارت از سوی آن حضرت علیه السّلام

31. سعی در خدمت کردن به آن حضرت عج

32. اهتمام ورزیدن به یاری آن حضرت عج

33. تصمیم قلبی بر یاری کردن آن حضرت عج در زمان حضور و ظهور او

34. تجدید بیعت با آن حضرت علیه السّلام بعد از فرایض همه روزه و هر جمعه

35. صله آن حضرت علیه السّلام به وسیله مال

36. صله شیعیان و دوستان صالح امامان علیهم السّلام به وسیله مال

37. خوشحال کردن مؤمنین

38. خیرخواهی برای آن حضرت علیه السّلام

39. زیارت کردن آن حضرت علیه السّلام

40. دیدار مؤمنین صالح و سلام کردن بر آنان

41. درود فرستادن بر آن حضرت علیه السّلام

42. هدیه کردن ثواب نماز به آن حضرت علیه السّلام

43. هدیه نماز مخصوص

44. نماز هدیه به آن حضرت به گونه مخصوص در وقت معین

45. اهداء قرائت قرآن به آن حضرت عج

46. توسل و طلب شفاعت از خداوند به وسیله آن حضرت عج

47. دادخواهی و توجه نمودن و عرض حاجت به آن حضرت عج

48. دعوت کردن مردم به آن حضرت عج

49. رعایت حقوق آن حضرت عج و مواظبت بر ادای آنها و رعایت وظایف نسبت به آن بزرگوار

50. خشوع دل هنگام یاد آن حضرت عج

51. عالم باید عملش را آشکار سازد

52. تقیه کردن از اشرار و مخفی داشتن راز از اغیار

53. صبر کردن بر اذیت و تکذیب و سایر محنت ها

54. درخواست صبر از خدای تعالی

55. سفارش یکدیگر به صبر در زمان غیبت آن حضرت عج

56. پرهیز از مجالسی که نام آن حضرت علیه السّلام در آنجا مورد تمسخر باشد

57. تظاهر با ستمگران و اهل باطل

58. ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن

59. تهذیب نفس

60. اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت عج

61. متفق شدن بر توبه واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آنها

62. پیوسته به یاد آن حضرت عج بودن

63. به آداب آن حضرت عج عمل نمودن

64. دعا به درگاه الهی برای جلوگیری از نسیان یاد آن حضرت علیه السّلام

65. اینکه بدنت نسبت به آن حضرت عج خاشع باشد

66. مقدّم دانستن خواسته آن حضرت عج بر خواسته خود

67. احترام کردن نزدیکان و منسوبین به آن حضرت عج

 (مانند سادات علوی و علمای دینی )

68. بزرگ داشتن اماکنی که به قدوم آن حضرت علیه السّلام زینت یافته اند

69. وقت ظهور را تعیین نکردن

70. تکذیب و دروغ شمردن وقت گذاران ظهور

71. تکذیب کردن مدعیان نیابت خاصه آن حضرت علیه السّلام در زمان غیبت

72. درخواست دیدار آن حضرت عج با عافیت و ایمان

73. اقتدا و تأسّی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت عج

74. حفظ زبان از یاد غیر خدا و مانند آن

75. خواندن نماز آن حضرت عج

76. گریستن در مصیبت مولایمان شهید مظلوم حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السّلام

77. زیارت قبر مولایمان آقا ابا عبدالله الحسین علیه السّلام

78. بسیار لعنت کردن بر بنی امیّه در آشکار و پنهان

79. اهتمام و همت کردن در ادای حقوق برادران دینی

80. مهیا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور آن حضرت عج (منظور آماده باش بودن)

جنگ نرم جنگ حمله به عقیده هاست

از وقوع انقلاب تاکنون دشمن همواره از شیوه ها و جهت های مختلف برای براندازی انقلاب اسلامی استفاده کرده است که هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی یکی از آن ها بود. بعد از این که دشمنان ناتوانی خود را در جنگ نظامی علیه ایران اسلامی دریافتند، تاکتیک و روش خود را از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر دادند و از دهه هفتاد پروژه جنگ نرم مقابل ایران از جانب غرب آغاز شد که مهم ترین هدف آن، تغییر در باورها و ارزش های جامعه اسلامی و تغییر در نظام اسلامی ایران می باشد. این پژوهش به بررسی مفاهیم جنگ نرم و روند شکل گیری آن، مخاطبان و اهداف دشمن در بُعد فرهنگی از نگاه خانواده مسلمان می پردازد. انواع ابزارها و شیوه هایی که سعی کرده اند با آن در ایران نفوذ فرهنگی داشته باشند و این نفوذ می تواند یکی از مصادیق بارز تذکرات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره دشمن باشد. از این رو در این تحقیق به بررسی و شناساندن شیوه های تهاجم فرهنگی در جامعه و راه کار مقابله با این روش ها می پردازد. چرا که اگـر مقابله جدی و مستمر صورت نگیرد آرمـان های انقلاب و ارزش های اسلامی رو به انحلال می رود. این تحقیق از نظر هدف، کـاربردی و روش آن توصیفی – تحلیلی است و از جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد و آخرین اخبار فعالیت آن ها از سایت ها و رسانه های مختلف به دست آمده است و سعی دارد راه کار مقابله با این تهاجم را ارایه دهد و در سه فصل تنظیم شده است.

تغییر باورها و ارزش ها از مهم ترین مفاهیم و اهداف جنگ نرم است که با شیوه های مختلف

روی جوانان و … صورت گرفته که مهم ترین آن خانواده و تغییر نگرش در سبک زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایران شده است و بر روی آن تاثیر گذاشته است. از این روی برای مقابله با این هجمه ابتدا باید به شناسایی دشمن و شناخت تاکتیک های آنان در جنـگ پرداخت و آگاهی و بصیرت مخاطبـان را افـزایش داد که اقدام های حـاصل از مقابله با جنـگ نـرم می تواند تبدیـل به فرصتی برای افـزایش قدرت نرم خودمـان بـاشد که در این راه می بایست از ابزار و شیوه هایی نوین مانند خود آن ها استفاده کرد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید و خانواده ها را از نفوذ جنگ نرم و تغییر ارزش ها و باورهای فرهنگی نجات داد.