موضوع: "کارگاه کودک خلاق"

یکی از زیباترین وقف ها یا نذری هایی که دیدم این بود

فردی وقف کرده بود که پسته مرغوب تهیه کنند و  تو جیب خدام حرم امام رضا پسته بریزند تا به بچه هایی که میان حرم پسته بدن💚

یک نگاه ظریف و زیبا!

یعنی هم به حق اون بچه ای که ساعتی میاد اونجا توجه کرده بود هم اینکه یه دید خوب و خاطره شیرین نسبت به یک فضای معنوی براش تو ذهنش ثبت کرده بود، هم یه چیزی بود که به حالش مفید بود…

🌾کاش این ظرافت نگاه تو همه اقداماتمون مخصوصا اونهایی که به نام امور مذهبی انجام می دیم باشه
⁉️ مثلا تو یک مجلس حالا هرچی عروسی یا روضه یا …. بچه ها باید چه کار کنند؟ 
چرا نباید فضایی رو براشون در نظر گرفت و سرگرمشون کرد نه اینکه هی کوبوند تو سرشون که ساکت باش!

مثلا یک اتاق رو برای بازی یا قصه خونی یا هر چیز سرگرم کننده دیگه که فراخور سنشون باشه اختصاص بدن 

دیدم جاهایی حتی مجالس روضه که چنین کردند و بسیار هم از طرف مدعوین استقبال شده….

حواسمون باشه هر کاری انجام میدیم همه جوانبش رو بررسی کنیم و حقوق همه رو ادا کنیم… مخصوصا بچه ها

​آب نبات تلخ

بعضی پدرها بچه‌ای را که خطایی کرده و نمی‌توانند او را بگیرند، دست در جیب می‌کنند و می‌گویند بیا آب نبات به تو بدهم و به مجرد آمدن، او را گرفته و کتک می‌زنند و فکر می‌کنند خیلی زرنگ بوده‌اند! 
این بچه از این به بعد می‌داند علاوه بر این‌که پدر قدرتمند است، 👈 نقشه‌کش هم هست 
و سایر نصیحت‌ها و تذکرات پدر را از همین قبیل می‌داند که دارد نرمم می‌کند که مرا بگیرد. 
مثلا پدر می‌خواهد قصه پیغمبران را برای او بگوید، او در خیالات خودش می‌گوید که پدر می‌خواهد این کار را بکیند که من حرفش را گوش بگیرم! 
لذا پس از این هر موقع معلّم، مربی و روحانی حرفی بزنند، تداعی می‌کند که این حرف‌ها را می‌گویند که رامم کنند.
مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی «ره»

همزاد پنداری کودکان با شخصیت های کارتونی

 

 حتما برای شما هم پیش اومده که با فرزند خودتون برای خرید لوازم التحریر و یا اسباب بازی به بازار رفته باشید و فرزند شما در هنگام انتخاب ، دست روی وسایلی گذاشته که عکس شخصیتهای کارتونی است.!!

 کودکان ما با دیدن تصاویر شخصیتهای کارتونی ، خودشان را جای آنها می گذارند و همزاد پنداری می کنند. لذا دوست دارند همان لباسی را بپوشند که مثلا بن تن می پوشد و یا همان حرکاتی را انجام بدهند که بن تن انجام داده است!!!

 قدرت رسانه و تصویر سازی ذهنی بسیار شگفت انگیز است.

 غربیها پس از ساخت کارتون و ترویج آن در دنیا ، سپس اسباب بازی و لباس و وسایل بچه گانه را با تصویر آنها تولید کرده و روانه بازار می کنند و از فروش بسیار زیاد آن ، سودهای میلیاردی به جیب می زنند.

روانشناسان معتقدند ، کودکان تا سن پنج الی شش سالگی هیچگونه قدرت تحلیلی از دیدن تصاویر ندارند و فقط تصاویر را به ذهن خود می سپارند و همزاد پنداری می کنند.

والدین عزیز مراقب باشند که الگوی فرزندان آنها چه شخصیتهایی خواهند بود!!!!

 

تقویت مهارت دست ورزی و هوش کودکان در بازی


جور کردن رنگها، بازی پیشنهادی امروز شید شاد برای تقویت دست ورزی و هوش کودکان هست.آماده کردن بازی بسیار ساده هست و با وسایل در دسترس و دور ریختنی شما به راحتی می‌توانید یک بازی سرگرم کننده و آموزنده برای کودک نوپا درست کنید.

دست ورزی و تقویت مهارت حرکتی ظریف در سنین نوپایی از اهمیت فراوانی برخوردار هست. همانطور که در مطلب مهارت حرکتی اشاره شد، تمرین دست ورزی در کودکان در سنین پایین کمک می‌کند تا در دوران دبستان خیلی بهتر یادگیری داشته باشند.

بازی دست ورزی به این صورت هست که کودک شما باید چوب کبریت همرنگ با جای مشخص شده بر روی درب را داخل آن بیندازد.علاوه بر دست ورزی ، تمرکز و هماهنگی بین چشم و دست در کودک‌تان تقویت می‌شود.بازی ماز توپی یک بازی برای همانگی چشم و دست ببینید.

چه نیاز هست:

 ظرف درب دار پلاستیکی
چوب کبریت
ماژیک

روش بازی جور کزدن رنگها:

چند چوب کبریت با ماژیک رنگ کنید.
یک ظرف مانند قوطی خالی پنیر را برداشته و با یک چیز نوک تیز مانند خلال دندان چند سوراخ بر روی درب آن ایجاد کنید.اندازه سوراخ‌ها طوری باشد که کبریت از داخل آن رد شود.
دور سوراخها با ماژیک رنگهای همرنگ با چوب کبریت‌ها رنگ آمیزی کنید.
همه چیز آماده هست برای بازی دست ورزی!! کودک شما باید چوب کبریت‌های همرنگ از سوراخ رد کند تا داخل ظرف بیفتد.
اولین بار شما انجام دهید تا روش بازی را متوجه شوند و بعد ادامه دهند.
برداشتن چوب کبریتها و داخل کردن آنها در سوراخ نیاز به کمی تمرکز و دقت دارد و مانند بازی پازل نیاز هست تا کودک فکر کند وتصمیم گیری صحیح داشته باشد.و از طرفی لازم هست تا بین انگشت شصت و سبابه چوب کبریت را محکم نگه دارند.این دو انگشت در آینده برای گرفتن مداد و وسایل بسیار کاربرد دارد و تقویت این عضلات اهمیت بسیار زیادی دارد.جور کردن رنگها باعث تقویت هوش و قدرت درک ریاضی هست.وقتی هر رنگ چوب کبریت کودک شما داخل ظرف می‌اندازد با صدای بلند رنگ آنرا صدا بزنید تا با نام رنگها آشنا شود و آموزش رنگها در بازی داشته باشید.

نکته بازی:  هیچ وقت بچه‌ها را با وسایل بازی که ممکنه داخل دهانشان ببرند، تنها نگذارید.

در بازی دست ورزی چه چیزهایی کودک شما یاد می‌گیرد؟
فیزیکی : مهارت حرکتی ظریف و دست ورزی، افزایش تمرکز، نگه داشتن اشیا و هماهنگی بین چشم و دست

ریاضی : سورت کردن و مرتب کردن چوب کبریتها بصورت شرطی( با شرط رنگها)

بازی‌های بیشتری برای دست ورزی ببینید.

رنگ انگشتی را بسازید...

نقاشی رنگ انگشتی
یکی از نقاشی های محبوب بچه‌ها نقاشی رنگ انگشتی است. بر خلاف بزرگترها بچه‌ها مخصوصا کودکان نوپا عاشق کثیف کردن دست‌ هستند.هر چه کثیف‌تر و چسبنده تر بهتر است. نقاشی رنگ انگشتی یکی از بهترین راه‌ها برای شروع نقاشی کودکانی که هنوز به قدری بزرگ نیستند که قادر به دست گرفتن مداد و قلمو باشند، است.مهارت حرکتی ظریف و هماهنگی بین چشم و دست را یاد می‌گیرند.بطور غیر رسمی در مورد رنگ‌ها و ترکیب آنها یاد می‌گیرند .در نقاشی رنگ انگشتی آنچه بیشتر مورد توجه کودکان قرار می‌گیرند روند نقاشی تا خود نتیجه نقاشی است برای همین یکی از راه‌های تحریک خلاقیت و نوآوری در کودکاناست. کودکان با پخش کردن رنگها بر روی کاغذ بدون استفاده از کلمات احساسات خود را می‌توانند بیان می‌کنند.در صورتیکه بچه‌ها در حال انجام کار هنری گروهی هستند خصوصا کودکان پیش دبستانی ایده نقاشی رنگ انگشتی یک فعالیت شاد و سرگرم کننده بوده و از همه مهمتر بخاطر کثیف کاری بچه‌ها عاشق آن هستند.

با وجود این همه فواید که نقاشی رنگ انگشتی دارد پس حتما امکان داشتن کار هنری را برای کودک‌تان فراهم کنید. فقط شاید اگر کودک‌تان کوچک باشد شما این نگرانی را داشته باشید که رنگ‌ها را داخل دهانش کند برای همین چه بهتر از اینکه در منزل خودتان این رنگ‌ها را تهیه کنید و خیالتان راحت باشد که دیگر ترکیبات شیمیایی مضر در آن وجود نداشته و هم نیازی به هزینه اضافی برای خرید رنگ تجاری نداشته باشید.خوبی این رنگ انگشتی خانگی این است که براحتی قابل شستشو است و با آب از روی کاشی یا سرامیک براحتی پاک می‌شود.شما می‌توانید از دستور رنگ انگشتی خانگی برای مدل‌های دیگر نقاشی نه تنها کودک نوپا بلکه بچه‌های بزرگتر هم استفاده کنند.

چه نیاز دارید:

 

½ فنجان نشاسته ذرت
¼ قاشق چایخوری نمک
½ ۱ قاشق غذاخوری شکر
۱ فنجان آب
رنگ خوراکی
 

طرز تهیه رنگ انگشتی خانگی:

نشاسته ذرت، نمک، شکر و آب را داخل قابلمه‌ای ریخته و بر روی شعله حرارت آهسته مدام هم بزنید.
مخلوط شروع به غلیظ شدن می‌کند وقتی تقریبا سفت شد قابلمه را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود.
زمانیکه خنک شد مخلوط را در ظرفهای مختلف تقسیم کرده و هر ظرف چند قطره از رنگ‌های خوراکی متفاوت اضافه کنید.
نقاشی رنگ انگشتی را شروع کنید :

حالا زمان شروع نقاشی است کاغذ سفیدی در اختیار کودک‌تان گذاشته و اجازه دهید هر طور دوست دارد انگشتانش را داخل رنگها کرده و نقاشی خود را داشته باشد

1 3 4