موضوع: "فراسوی علم و تکنولوژی"

 آسیب های حضور طولانی در فضای مجازی

​سیدعلوی:
▫️تحت تاثیر اطلاعات غلط و گمراه کننده قرار گرفتن

▫️اعتیاد آوری

▫️عدم تحرک

▫️مشکلات جسمی

▫️اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی

▫️تضعیف تعامل با افراد

▫️اشکال در تمرکز و حواسپرتی

▫️آسیب جدی به فرآیند اندیشه عمیق

▫️پرخاشگری

▫️استرس و بی حوصلگی

▫️تخریب باورها

▫️افزایش وسواس فکری

▫️تشدید افکار بدگمان و سوءظن

▫️افزایش شایعه و تلقین پذیری

▫️عواطف شکننده

▫️آسیب جدی به سرانه مطالعه *کتاب*

▫️فاصله گرفتن از دنیای واقعی

دکترعلیرضاسفیدچیان(روانپزشک)

🚦فضای مجازی نوعی جذابیت عرفانی دارد. شبکه‌ای عظیم و نادیدنی که ما با آن می‌خندیم، اشک می‌ریزیم، خشمگین می‌شویم یا آرام می‌گیریم. روزگاری حتی قرار بود که با حضور در آن آزاد شویم و تبعیض‌ها و سلسله‌مراتب‌ها را واژگون کنیم. اما گویا روزبه‌روز امیدهایی که به اینترنت بسته بودیم بیشتر نقش بر آب می‌شود. نیکلاس کار می‌گوید اینترنت حالا به سیستم اطلاعاتیِ قدرتمندی تبدیل شده است که عده‌ای انگشت‌شمار کنترل آن را به دست گرفته‌اند.

سیارات قفل شده جزر و مدی در کیهان بسیار فراوان‌ هستند

?دکتر روری بارنز که استادیار پروژه‌ی ستاره شناسی و اخترزیست‌شناسی در دانشگاه واشنگتن است با زیر سوال بردن این فرضیه‌ی قدیمی که فقط ستارگان کوچک‌تر و کم‌نورتر از خورشید ما دارای سیاره‌های قفل شده‌ی جزر و مدی می‌باشند به این نتیجه رسیده است. قفل جزر و مدی زمانی رخ می‌دهد که در اثر شیب نیروی کشندی یک جرم سماوی همیشه یک سمتش به سوی جرم آسمانی دیگر باشد.

?اجرامی همچون زمین و ماه که قفل جزر و مدی می‌باشند به صورت همگام می‌چرخند و این بدان معناست که زمان چرخش هر کدام به دور محورشان با زمان لازم برای چرخش به دور ستاره یا شریک گرانیشیشان یکسان است. ۲۷ روز طول می‌کشد تا ماه یکبار به دور محور خود بگردد و دقیقا ۲۷ روز نیز زمان می‌برد تا یک دور کامل به دور زمین بزند. به نظر می‌رسد تنها ماهواره‌ی طبیعی و دائمی زمین توسط جرمی به اندازه‌ی مریخ به نام تئا شکل گرفته باشد. تئا با زمین برخورد کرده و این زاویه به گونه‌ای بوده که باعث چرخش زمین با سرعتی شده که طول هر روز ۱۲ ساعت باشد. دکتر بارنز می‌گوید: «امکان قفل جزر و مدی ایده‌ای قدیمی است که تاکنون به صورت سیستماتیک بررسی نشده است.»

?او می‌گوید: «مدل‌های شکل‌گیری سیارات پیشنهاد می‌دهند که چرخش اولیه‌ی یک سیاره می‌تواند بسیار بزرگتر از چندین ساعت بوده و شاید به چندین هفته نیز برسد. بنابراین وقتی چنین بازه‌ای را کاوش می‌کنید احتمال یافتن سیارات فراخورشیدی قفل شده‌ی جزر و مدی نیز بیشتر است.» نتایج این تحقیق پیشنهاد می‌دهند که فرآیند قفل جزر و مدی فاکتوری اصلی در تکامل بیشتر سیارات فراخورشیدی است که پتانسیل قابل سکنی بودن را دارند و در آینده‌ی نزدیک کشف خواهند شد…

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت بیگ بنگ

 

آیا جهان ما یکی از بی نهایت جهان موجود است؟


برای بسیاری، دوازده ماه گذشته به نوعی ورود به جهان های موازی به حساب می آید، اما در نظر ستاره شناسان، پدیده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و ترامپ، چیزی نیست که با جهان های متناوب مقایسه شود. این پدیده، چند جهانی نام دارد. در واقع تئوری چندجهانی، از کیهانی صحبت می کند که در آن جهان های متعدد و نامتناهی وجود دارد. این قلمروهای نامحدود در کنارهم و در ابعاد بالاتری از کیهان می تواند وجود داشته باشد که حواس ما قادر به درک آن به طور مستقیم نیست. با این وجود کیهان شناسان و ستاره شناسان به طور فزاینده برای توضیح مشاهدات گیج کننده، به پدیده چندجهانی استناد می کنند. مخاطرات در این پدیده بالا هستند و هرکدام از این جهان ها حامل نسخه های متفاوتی از واقعیات هستند.

شاید دیوانه کننده به نظر برسد اما اخیرا تکه ای از پازل شواهدی دال بر وجود چندجهانی توسط جامعه مطالعاتی نجوم سلطنتی بریتانیا اعلام شده است. این مطالعه پدیده ای به نام نقطه سرد کیهانی را توضیح می دهد. نقطه سرد تابش زمینه کیهانی، منطقه ای از فضاست که در تابش شکل گیری کیهان تولید شده است. این تابش که مربوط به ۱۳ میلیارد سال پیش است، توسط ماهواره wmap ناسا در سال ۲۰۰۴ به طور اتفاقی رصد شده و در سال ۲۰۱۳ طی ماموریت ماهواره پلانک مورد تایید قرار گرفت.

نقطه سرد به طور خارق العاده ای معما گونه و گیج کننده است. اکثر کیهان شناسان بر این باورند که به وجود آمدن این نقطه توسط فرآیندهای تولد جهان بعید به نظر می رسد؛ چرا که از لحاظ ریاضی برای توضیح تئوری در حال گسترش تورم کیهانی، توضیح این پدیده دشوار است. مطالعه اخیر در تلاش برای رد توضیح کسل کننده پیشین برای نقطه سرد، تحت عنوان آخرین خندق است که بیان می کند نقطه سرد توهم نوری تولید شده به علت عدم وجود کهکشان های مداخله گر است.

یکی از نویسندگان پروژه، پروفسور تام شانکس از دانشگاه دورهام می گوید: نمی توانیم به طور کامل این نکته را که نقطه سرد توسط یک تابش غیرمعمول (که نظریۀ بیگ بنگ توضیح دهنده آن است) به وجود آمده، را رد کنیم. اما اگر جواب این نیست، پس توضیحات عجیب و غریبی در این باره وجود دارد. شاید هیجان انگیز ترین پاسخ این است که این نقطه سرد به علت برخورد جهان ما و جهان حبابی مجاور به وجود آمده باشد. اگر مطالعات، تحلیل ها و کاوش های دقیق تر این ادعا را اثبات کند این سوژه می تواند جزو اولین نشانه های اثبات وجود چندجهانی باشد. هیجان انگیز است اما نکته طنز ماجرا اینجاست که اگر فرضیه چندجهانی اثبات شود، دانشمندان مجبور به قبول این واقعیت هستند که هدف غایی فیزیک، توضیح اینکه چرا جهان ما به این شکل است، برای همیشه دور از دسترس خواهد بود…

بارش شهابی برساوشی

این هفته تقریبا بارش شهابی برساوشی ِ سالیانه به اوج خود می رسد. شهاب های کوچک برساوشی که معمولا درخشان و رنگارنگ هستند توسط گرد غباری که سیاره زمین از مدار دنباله دار سویفت-تاتل جاروب کرده، تشکیل می شوند. آنها از یک تابش در صورت فلکی برساوش یعنی در بالای افق در آسمان های شفاف جریان پیدا می کنند.

علی رغم نور مداخله گر ماه غم انگیز آگوست، شهاب های برساوشی امسال لذت بخش هستند، به ویژه اگر بتوانید در یک فضای باز به دور از نور شهر در یک موقعیت خوب قرار بگیرید. فریم های بکار رفته در این تصویر کامپوزیت شهاب باران برساوشی درخشان ِ سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد که در یک پس زمینۀ خیره کننده از کمان ستارگان کهکشان راه شیری دیده می شوند، همچنین کهکشان آندرومدا نیز در مرکز به چشم می خورد. در پیش زمینه، منجمانی از تمام سنین بر روی تپه ای در بالای روستای وروچتپلا در اسلواکی دور هم گرد آمده اند.

کشف ۲۳ کهکشان جدید با استفاده از دوربین “انرژی تاریک”

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، زمان تشکیل این کهکشان‌ها دقیقا همزمان با دوره بسط و انبساط کیهان بعد از تاریکی مطلق کیهانی است. در این دوره جهان در فرایند یونیزه شدن مجدد قرار داشته است که در آن پرتوهای ایجاد شده از طرف ستارگان و کهکشان‌های جدید محیط اطراف خودشان را روشن کرده بودند و مه‌های کهکشانی را در اطراف کهکشان‌های جدید خنثی می‌کردند.

تیمی از منجمان دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا با استفاده از دوربین کشف انرژی تاریک و تلسکوپ چهار متری “بلانکو” که در رصدخانه نوری ملی شیلی قرار دارد موفق شدند ۲۳ کهکشان جدید که در دوران ابتدایی کیهان ایجاد شده‌اند را مشاهده کنند. حدود ۳۰۰ هزار سال پس از بیگ بنگ، کیهان در تاریکی مطلق قرار داشت و گاز هیدروژن در تمام فضا پراکنده بود. در ۵۰۰ میلیون سال بعد از این شرایط، اولین کهکشان‌ها و ستارگان شکل گرفتند و تشعشعات ناشی از آنها فضای پیرامونی آنها را تغییر داد که سبب تغییر ماهیت جهان شد. دانشمندان این روند را در فاصله ۳۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد سال پس از شکل‌گیری کیهان می‌دانند.

“سانگیتا مالهوترا”(Sangeeta Malhotra) یکی از محققان این پروژه گفت: پیش از یونیزه شدن مجدد این کهکشان‌ها به سختی رصد می‌شدند زیرا نور آنها به خاطر گازهای بین کهکشانی قابل رویت نبود و پس از مدتی با از بین رفتن این گازها رصد آنها امکان‌پذیر شد. وی افزود: با استفاده از این روش ما می‌توانیم در هر زمانی بفهمیم چقدر از مه‌های کهکشانی اولیه در جهان باقی مانده است.

تجهیزات رصدی مورد استفاده برای رصد این ۲۳ کهکشان به تازگی بروزرسانی شده‌اند و بخش زیادی از موفقیت منجمان به خاطر استفاده از این تجهیزات بوده است. چند سال قبل با امکانات آن زمان محققان این رصد را با استفاده از یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی انجام دادند که می‌تواند فضایی به اندازه ماه کامل در آسمان را پوشش دهد. دوربین مورد استفاده در تحقیق فعلی حدود ۵۷۰ مگاپیکسل است که می‌تواند فضایی در ابعاد ۱۵ برابر ماه کامل در آسمان را پوشش دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀAstrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

1 3