امیرمؤمنان (ع) بیشترین همتش این بود که موانع راه کسب کمالات انسانى را از پیش پاى مردمان بردارد
بالاترین کمال آدمی چیست؟
بالاترین کمال آدمى آن است که به ادب حق، مؤدّب شود، کمالات انسانى در او ظهور یابد، فطرتِ کمالخواهِ او به کمالِ مطلوب برسد و تا آنجا که مىتواند، منشأ خیرات گردد. در تعریف ادب گفتهاند:
الأَدَبُ کلُّ رِیاضَهٍ مَحْمُودَهٍ یَتَخَرَّجُ بهَا الإِنْسَانُ فى فَضِیلَهٍ مِنَ الفَضَائِلِ.[۱]
ادب، ورزیدنهاى ستوده] و دگرگون کردن حالت بد نَفْس به حالت نیک [است که انسان در پى آن، صاحب یکى از فضیلتها] ى اخلاقى و نَفْسى [گردد.
اگر انسان به ادب کمالى و صفاتى انسانى متصف نشود، و کمالات انسانى در او
ظهورننماید و به لطافت وجودى دست نیابد، در صورت انسانى فاسق جلوه مىکند که از محتواى انسانى بهدور است و از او جز تباهگرى، خشونتورزى و خونریزى، عملى برنمىخیزد.
عَدَمُ الأَدَب سَبَبُ کُلِّ شَرٍّ.[۲]
فقدان ادب سبب هر شر و بدى است.
امیرمؤمنان على (ع) بیشترین همتش بر این بود که موانع راه کسب کمالات انسانى را از پیش پاى مردمان بردارد و زمینه لازم براى رسیدن آنان به ادب کمالى را فراهم نماید؛ و این مسئله را از حقوق مردم مىدانست:
وَ لَکمْ عَلَى حَقٌّ، فَأَمَّا حَقُّکمْ عَلَى … تَعْلیمُکمْ کَیْلًا تَجْهَلُوا، وَ تَأْدِیبُکمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا.[۳]
شما را بر من حقّى است. بر من است … که شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و آداب آموزم، تا بدانید.
على (ع) همگان را سفارش مىکند که بدین امر حیاتى قیام کنند و وجود خود را به ادب کمالى شعلهور سازند:
ذَکِّ قَلْبَکَ بالأَدَب کَمَا تُذَکِّى النَّارُ بالحَطَب.[۴]
قلب و وجود خود را با ادب شعلهور ساز و برافروز؛ چنانکه آتش با هیزم شعلهور و برافروخته مىشود.
نهجالبلاغه، آموزگار کمالات انسانى است. ازاینرو به مهمترین شاخصههاى ادب کمالى در آن پرداخته مىشود.
[۱] . الفیّومى، المصباح المنیر، ص ۹؛ العینى، عمده القارى( شرح صحیح البخارى)، ج ۲۴، ص ۲۳؛ حکیمى، ادبیات و تعهد در اسلام، ص ۳۹٫
[۲] . ابن أبىالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج ۲۰، ص ۲۵۸٫
[۳] . سید رضى، نهجالبلاغه، خطبه ۳۴٫
[۴] . ابن أبىالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج ۲۰، ص ۲۷۱؛ المحمودى، نهجالسعاده فى مستدرک نهجالبلاغه، ج ۵، ص ۹، خطاب به محمد بن حنفیه؛ و« أَذْک» آمده است.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط فردوس تراب علی در 1396/05/28 ساعت 09:21:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |