شرح حکمت 121نهج البلاغه(روزانه با نهج البلاغه)
و قال علیه السلام شَتَّانَ مَا بَیْنَ عَمَلَیْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقَى تَبِعَتُهُ وَعَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَیَبْقَى أَجْرُهُ.
چقدر این دو عمل با هم متفاوتند: عملى که لذتش مىرود و عواقب سوء آن باقى مىماند و عملى که زحمتش مىرود و اجر و پاداشش باقى است.[۱]
شرح و تفسیر فرق میان این دو کار
امام علیه السلام در این کلام نورانى اشاره به تفاوت اعمال خیرى که مورد رضاى خداست و لذات و هوسرانىهاى ناپایدار دنیا کرده مىفرماید: «این دو عمل چقدر با هم متفاوتند: عملى که لذتش مىرود و عواقب سوء آن باقى مىماند و عملى که زحمتش مىرود و اجر و پاداشش باقى است»؛
(شَتَّانَ مَا بَیْنَ عَمَلَیْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقَى تَبِعَتُهُ وَعَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَیَبْقَى أَجْرُهُ)
. در میان کارهاى نیک و بد و اعمال حسنه و سیئه- با اینکه هر کدام جنبه مثبت و منفى دارند- این تفاوت آشکار دیده مىشود؛ اعمال گناهآلود داراى لذتى موقتى و ناپایدار است که به زودى زایل مىگردد ولى عواقب بد آن هم در دنیا و هم در آخرت دامان انسان را مىگیرد. مثلًا انسانى براى برخوردارى از لذتى آنى به شراب پناه مىبرد. ممکن است این ماده مخدر ساعتى او را از غم و اندوه تهى کند و در نشئهاى لذتبخش فرو برد؛ اما به زودى پایان مىیابد و آثار سوء آن در تمام اعضاى بدن او تدریجاً ظاهر مىشود و در آخرت نیز از شراب طهور بهشتى و نوشیدن آب کوثر محروم مىگردد.
ولى به عکس، انسانى که به سراغ بندگى خدا مىرود و در میدان جهاد با نفس و جهاد با دشمن حاضر مىشود، هر چند با مشکلاتى روبرو مىگردد؛ اما این مشکلات تدریحا از بین مىرود و اجر و پاداش دنیوى و اخروى آن باقى
مىماند. این همان چیزى است که قرآن به آن اشاره کرده مىفرماید: «مَا عِنْدَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»؛ آنچه نزد شماست از میان مىرود، و آنچه نزد خداست باقى مىماند».[۲]
هوسرانى و شهوترانى همچون کفهاى روى آب است که «فَیَذْهَبُ جُفَاءً»؛ سرانجام کفها به بیرون پرتاب مىشوند»[۳] و اعمال نیک همچون آب زلال که به مصداق «وَأَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِى الْأَرْضِ»؛ ولى آنچه به مردم سود مىرساند (/ آب یا فلزّ خاص) در زمین مىماند»[۴] باقى و برقرار خواهد بود.
در خطبه ۱۷۶ نیز این جمله را خواندیم که امام از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مىکند:
«إنَّ الْجَنَّهَ حُفَّتْ بِالْمَکارِهِ وَإِنَّ النّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَواتِ
؛ بهشت در میان ناراحتىها احاطه شده و دوزخ در میان شهوات».
وَتَبِعَ جِنَازَهً فَسَمِعَ رَجُلًا یَضْحَکُ،
[۱] . سند گفتار حکیمانه:
این گفتار حکمتآمیز در ربیع الابرار زمخشرى همانند نهجالبلاغه آمده ولى در غررالحکم با تفاوت روشنى ذکر شده که نشان مىدهد از منبع دیگرى جز نهجالبلاغه گرفته است.( مصادر نهجالبلاغه، ج ۴، ص ۱۰۹).
[۲] . نحل، آیه ۹۶٫
[۳] . رعد، آیه ۱۷٫
[۴] . رعد، آیه ۱۷٫
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط فردوس تراب علی در 1396/06/22 ساعت 10:57:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |