امپراتوری والت ديزني (قسمت اول)
«غولهای رسانهای» از اصطلاح های آشنای دنیای امروز است. یکی از این غولهای رسانهای کمپانی بزرگ والت دیزنی است. کودکان بسیاری در دنیا و نه فقط ایران وقت زیادی از زندگی خود را صرف تماشای فیلمهایی میکنند که محصول کمپانی بزرگ والت دیزنی است. فیلمهایی که با شخصیتهای جذاب و رنگارنگ خود حامل پیامها و معناهای فرهنگی گوناگون هستند.
تولیدکنندگان این فیلمها با بهکارگیری پیشرفتهترین امکانات، تسخیر تمام فضای ذهنی مخاطبان خود را هدف قرار دادهاند. آنهم مخاطبانی که در دوره سنیای قرار دارند که به دنبال منابعی برای شکل دادن به هویت فرهنگی خود میگردند و چه منبعی جذابتر و قدرتمندتر از والت دیزنی؟!
سؤال اینجاست قدرت والت دیزنی چگونه قدرتی است؟ به نظر میرسد قدرت والت دیزنی از جنس امپراتوری است. این امپراتوری همان است که نگری و هارت در کتابی با همین عنوان یعنی «امپراتوری» به تعریف تازهای از آن پرداختهاند؛ آنها میگویند:
«امپراتوری جدید، بیش از تمامی امپراتوریهای تاریخ، در بسیاری از ابعاد زندگی در سراسر جهان رسوخ کرده است».
قدرت این امپراتوری جديد قدرتی همهجایی است. این امپراتوری هیچ مرکز قدرت سرزمینیای را بنا نمیکند و به مرزهایی ثابت و مشخص تکیه ندارد.
بیشک یکی از ابعاد وسیع قدرت این امپراتوری، قدرت رسانهای آن است. رسانهها در شکلهای مختلف خود ابزار گسترش این امپراتوری هستند. قدرتی که در همه جا حضور دارد و همه ابعاد زندگی کودکان را در بر گرفته است.
⬅️کودکان امروز با والت دیزنی و شخصیتهای آن زندگی میکنند، آنها با تماشای انیمیشنهای والت دیزنی بزرگ میشوند، خود را به جای شخصیتهایی همچون میکی ماوس و سیندرلا و … قرار میدهند و حتی از بزرگترهای خود میخواهند که آنها را باور کنند و با نامهای شخصیتهای محبوبشان آنها را بخوانند.
محصولات والت دیزنی حامل معانی فرهنگی بسیاری هستند. آنها حامل معانی از فرهنگی هستند که همواره خود را برتر و والاتر میدانسته؛ این محصولات به کشورهایی با بافتار و زمینههای فرهنگی مختلف سفر میکنند و کودکان بسیاری را با خود همراه خواهند کرد.
ادامه دارد…
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط فردوس تراب علی در 1396/06/09 ساعت 07:21:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |