دیدگاه قرآن و اسلام پیرامون کروی بودن زمین چیست؟ آیا علم یا دین اعلام کردهاند که زمین مسطح و تخت است؟
در این مقاله نشان میدهیم که نه تنها قرآن با کروی بودن زمین مخالفت نکرده است, بلکه قویا کروی بودن زمین را تایید کرده است و مراجع نیز این موضوع را اعلام کردهاند. از این رو کسانی که ادعا میکنند زمین تخت و مسطح است به هیچ وجه پیرو قرآن و اسلام نیستند. ابتدا تعدادی از آیاتی را بررسی میکنیم که ادعا میشود به مسطح بودن زمین اشاره دارند:
?1: وَ إِلىَ الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَت.
و به زمین که چگونه گسترده و هموار گشته است( غاشیه 20 )
توضیح: کلمهی “سطحت” که در آیهی بالا آمده است به معنی گستردگی همراه با همواری است و به هیچوجه ربطی به غیرکروی بودن زمین ندارد. اجرام کروی که بسیار بزرگ هستند به دلیل وسعت، دارای سطح گسترده و هموار (صاف) هستند. ( قرآن علاوه بر همواریها و صافیهای زمین به ناهمواریهای آن نیز اشاره کرده است : 27 فاطر)
?2: وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ
و زمین را گستردیم(مسطحش کردیم) و در آن کوههاى ثابتى افکندیم و از هر گیاه موزون، در آن رویاندیم ( آیه 19 سوره حجر)
توضیح: “مد ارض” که در آیهی بالا آمده است به معناى گستردن طول و عرض آن است، و اگر خدا زمین را نمیگستراند و از سلسله کوهها پوشیده مىشد صلاحیت کشت و زرع و سکونت را نداشت و جانداران کمال حیات خود را نمىیافتند. منظور از « مدّ » و گستراندن این نیست که زمین کروی نیست بلکه مقصود این است که سطح زمین به طور کامل برجسته و ناهموار خلق نشد که اگر این گونه آفریده میشد انسان در این زمین نمیتوانست به خوبی زندگی نماید, کشت و زرع داشته باشد و اسباب راحتی خود را فراهم آورد. چنان که روند آیات بعد که در شمارش نعمتهای راحتی بخش انساناند، نیز بر این مطلب دلالت دارد.
منابع:
الف: طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 12، ص 138 و 139، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ پنجم، 1417 ق
ب: مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 11 ، ص 52 و 53، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ اول، 1374 ش.
?3: وَ یَوْمَ نُسَیرِّ الجِْبَالَ وَ تَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَ حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنهُْمْ أَحَدًا (آیه 47 کهف )
ترجمه : و روزى را به خاطر بیاور که کوهها را به حرکت درآوریم و زمین را آشکار و مسطح مىبینى و همه آنان [انسانها] را برمىانگیزیم، و احدى از ایشان را فروگذار نخواهیم کرد.
توضیح :منظور از « بارزة » مسطح به معنی « غیر کروی » نیست بلکه به معنی « بدون پستی و بلندی » است.
?4: أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا
آیا ما زمین را بسترى نساختیم(آیه 6 سوره النبأ)
توضیح: کلمه” مهاد” در این آیه به معنى مکان آماده و صاف و مرتب است، و در اصل از” مهد” به معنى محلى که براى استراحت کودک آماده مىکنند ( اعم از گهواره و یا بستر ) گرفته شده است.
منبع: مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه ، ج 26 ، ص 16 و 17
این معنا مثل معناى آیهی ” الْأَرْضَ فِراشاً” ( 22 سوره بقره) است که اعلام میکند زمین را مانند فرشى گسترده برایتان قرار داده است.
منبع: خسروى حسینى، سید غلامرضا، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، ص 261، انتشارات مرتضوى - تهران، چاپ دوم، 1375 ش.
✍️ همچنین در قرآن آیات زیادی وجود دارد که بر کروی بودن زمین دلالت دارند که ما یک آیه را ارائه میکنیم:
یُکَوِّرُ اللَّیْلَ عَلَى النَّهارِ وَ یُکَوِّرُ النَّهارَ عَلَى اللَّیْل
شب را بر روز و روز را بر شب بپوشاند (آیه 5 سوره الزمر)
در تفسیر این آیه آمده است: اگر انسانى بیرون کرهی زمین ایستاده باشد و به منظره حرکت وضعى زمین به دور خودش و پیدایش شب و روز بر گرد آن نگاه کند، مىبیند که گویى به طور مرتب از یک سو نوار سیاه رنگ شب بر روشنایى روز پیچیده مىشود و از سوى دیگر نوار سفید رنگ روز بر سیاهى شب، و با توجه به این که کلمهی"یکور” که در آیهی بالا آمده است از ماده” تکویر” به معنى پیچیدن است … نکته لطیفى که در این تعبیر قرآنى، نهفته است آشکار مىشود و آن اینکه زمین کروى است و به دور خود گردش مىکند، و بر اثر این گردش، نوار سیاه شب، و نوار سفید روز، دائما گرد آن مىگردند، گویى از یک سو نوار سفید بر سیاه و از سوى دیگر نوار سیاه بر سفید پیچیده مىشود.
منبع: مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 376
✅ همانگونه که مشاهده کردید نه تنها در قرآن هیچ آیهای وجود ندارد که بر تخت بودن زمین دلالت داشته باشد بلکه آیات زیادی از قرآن بر کروی بودن زمین دلالت دارند و این موضوع را مراجع نیز اعلام کردهاند. علم نیز قویا کروی بودن زمین را نشان داده است و این موضوع از بدیهیات است
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط فردوس تراب علی در 1396/07/27 ساعت 02:07:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |