موضوع: "کتاب باز"

عیدانه.دانشنامه امام جواد علیه السلام

معرفی کتاب

برای دانود اینجا کلیک کنید

سالروز ولادت با سعادت امام محمد جواد (علیه السلام) را محضر تمام دوستان گرامی تبریک عرض میکنم.


?خلاصه ای از زندگی گهربار امام جواد علیه السلام
✅ آن حضرت طبق مشهور، شب جمعه، دهم ماه رجب، سال 195 هجرى قمرى(مطابق با 22 فروردين، سال 190 شمسى). در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.
✅ نام: محمّد صلوات الله و سلامه عليه.
✅ كنيه: ابوجعفر ثانى و ابوعلى.
✅ لقب: جواد، قانع، مرتضى، نجيب، تقىّ، منتخب، هادى القضاة، سيّدالهداة، مصباح المتهجّدين، جوادالأئمّه و… .
✅ پدر: امام علىّ بن موسى الرّضا، مُغيث الشّيعة والزّوّار عليهماالصلاة والسّلام.
✅ مادر: از خانواده ماريه قبطى بوده، و به چند نام و لقب معروف است: درّه، سبيكه، ريحانه، خيزران و …

✅ پس از آن كه حضرت علىّ بن موسى الرّضا (عليهما السلام) توسطّ مأمون عبّاسى مسموم و به شهادت رسيد; مردم، مخصوصاً سادات بنى الزّهراء نسبت به جنايات خليفه آگاه شدند، مأمون از خطرات احتمالى بيمناك شد.
و بدين جهت، امام محمّد جواد (عليه السلام) را از مدينه احضار كرد و در بغداد كنار دربار خود منزلى برايش تهيّه نمود تا از هر جهت امام(عليه السلام) تحت نظر باشد.
مأمون جهت تداوم سياست عوام فريبانه خود و نجات از خطرات احتمالى، دخترش، امّ الفضل را به ازدواج آن حضرت در آورد، تا هم جلب توجّه افكار عموم را نموده باشد.
و هم تمام موارد زندگى و حركات آن حضرت را تحت كنترل خود در آورد، به طورى كه هر لحظه چنانچه كوچك ترين اتّفاقى رخ مى داد، بلافاصله مأمون توسّط مأمورين و جاسوسان خود از آن آگاه مى گشت.
و چندين مرحله نيز به جهت گزارشات كذب و بى مورد جاسوسان حكومتى و خصوصاً همسر آن حضرت ـ امّ الفضل ـ، آن امام مظلوم مورد شكنجه هاى روحى و جسمى قرار گرفت.

✅ و طبق روايت علىّ بن ابراهيم، مردم از اقشار و طبقات مختلف به محضر مبارك و پُر فيض حضرت جوادالأئمّه (عليه السلام) وارد مى شدند و پيرامون مسائل و فنون مختلف از آن حضرت سؤال مى كردند; و جواب مى گرفتند.

✅ مدّت امامت: بنابر مشهور، آن حضرت در روز جمعه يا دوشنبه، آخر ماه صفر، سال 203 يا 206 هجرى قمرى پس از شهادت مظلومانه پدر بزرگوارش به منصب والاى امامت و خلافت نائل آمد; و حدود هيجده سال امامت و رهبرى جامعه اسلامى را بر عهده داشت.
✅ مدّت عمر: حضرت مدّت هفت يا هشت سال و چهار ماه در زمان حيات پدر بزرگوارش; و پس از شهادت و رحلت پدر نيز حدود هيجده سال به عنوان رهبر و امام مسلمين، هدايت گرى جامعه را عهده دار بود.
بنابر اين، عمر شريف و مبارك آن حضرت را حدود 25 سال گفته اند.
✅ شهادت: بنابر مشهور، روز سه شنبه، پنجم ماه ذى الحجّه، سال 220 (مطابق با 13 آذر، سال 212 شمسى.) در زمان حكومت معتصم و به دستور او در بغداد به وسيله زهر توسّط همسرش - امّ الفضل - مسموم شده و به شهادت رسيد; و پيكر مطهّرش در قبرستان بنى هاشم كنار قبر مقدّس جدّش، امام موسى كاظم (عليه السلام)دفن گرديد.
✅ خلفاء هم عصر: امامت آن حضرت هم زمان با حكومت مأمون عبّاسى و معتصم مصادف گرديد.
✅ تعداد فرزندان: طبق آنچه مورّخين آورده اند: حضرت داراى دو فرزند پسر و سه دختر بوده است.

✅ نماز امام محمّد جواد (عليه السلام): دو ركعت است، كه در هر ركعت پس از قرائت سوره حمد، هفتاد مرتبه سوره توحيد خوانده مى شود; و پس از آخرين سلام نماز و ذكر تسبيحات حضرت فاطمه زهراء(عليها السلام) ، صد مرتبه: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» گفته مى شود.
و سپس نيازها و خواسته هاى مشروعه خويش را از درگاه خداوند متعال مسئلت مى نمايد، كه انشاءاللّه بر آورده خواهد شد.

منابع: ……….
اصول كافى: ج 1، تهذيب الأحكام: ج 6، مستدرك الوسائل: ج 6، بحارالأنوار: ج 48، أعيان الشّيعة: ج 2، ناسخ التّواريخ: ج 12، و .

بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر(ص)قسمت سوم(کتاب خوانی نوروز)

#کتابخوانی نوروز

دهه آخر صفر سال 11هجری پیامبر بیمار شدند در حال بیماری اسامه فرزند زید که هجده ساله بود به امیری لشکری گماشته شد.پیامبر دستور دادند که در آن لشکر (ابوبکر وعمرو ابوعبیده جراح و سعد بن عباده)ودیگر سران اصحاب از مهاجر انصار شرکت کنند 1

وحتی تاکید کردند که از رفتن با آ ن لشکر تخلف نکنندوفرمودLلعن الله من تخلف عن جبش اسامه)

حال پیامبروخیمتر شد،خبردادند که پیامبر(ص)در حال احتضار است پیمبر فرمود قلم و کاغذ بیاورید تا نامه ای برای شما بنویسم که بعداز من هرگزگمراه نشوید عمر گفت:(ان النبی غلبه الوجع و عندکم کتاب الله حسبنا کتاب الله)2

پس از این گفتگو بعضی از حاضرین خواستند قلم و کاغذ بیاورنداما پیامبر فرمود(او بعد هذا)یعنی،آیا پس از چه؟

بعد از این اگر قلم و کاغذ می آوردند وپیامبر(ص)وصیت نامه ای می نوشتند که در آن اسم علی(ع)بود مخالفان می توانستند چند نفرررا بیاورندوشهادت دهند که پیامبر(ص)آن وصیت را-نعوذبالله-در حال هذیان نوشته است.

پس از این ناسزاگویی پیامبر(ص)فرمود(قوموا عنی لا ینبغی عند نبی تنازع)

یعنی از نزد من برخیزید که در محضرپیامبر(ص)نزاع کردن شایسته نیست.3

در سحر روز دوشنبه در وقت اذان صبح،بلال به در خانه پیامبر آمد و ندای همیشگی را سرداد.پیامبر در حال بیهوشی بود . سرش بر زانوی علی(ع).

عایشه به بلال گفت به پدرم بگویید بیاید و نماز بخواند.ابوبکد آمدو ایستاد به نماز صبح،پیامبر به هوش آمد و متوجه شد که در مسجد نماز جماعت برپاست.در حالی که علی(ع)بر بالین او نشسته است.

پیامبر با آن حال برخاست ووضوگرفت و بر بازوان قضل بن عباس و حضرت علی(ع)تکیه کرد و در حالی به مسجد رفت که از شدت بیماری پاهایش را روی زمین کشیده میشد.ابوبکر ایستاده بود به نماز.پبامبر(ص)به جلو ابوبکر آمد و نماز اورا شکست و به طور نشسته نماز خواند و صحابه پیامبر(ص)اقتدا کردند ونماز صبح را به جای آوردند.4

1-طبقات ابن سعد2/190-192-چاپ بیروت

2-صحیح بخاری،باب کتابه العلم من کتاب العلم1/22،مسند حنبل،تحقیق احمد محمد شاکر،حدیث2992

3-تاریخ ابی الفدا1/151:در صحیح بخاری،باب کتابه العلم1/22

4-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید9/197،خطبه 156

 

 

بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر(ص)قسمت دوم(کتاب خوانی نوروز)

#کتابخوانی نوروز

سقیفه برنامه ای از پیش تعیین شده:

علامه سید مرتضی عسکری در کتاب پیش رو سقیفه را در یک روز و با طراحی یک نفر برای خلافت خلاصه نمی کند بلکه آغاز بروز و ظهور اجرای نقشه ای حساب شده می داند که طی آن افرادی معین از قریش می بایست یکی پس از دیگری زمام حکومت را به دست گیرند تا آن را پیوسته از اهل بیت پیامبر(ع)که بنا برنص ایشان ،جانشینان بر حق پیامبر بودند دور دارند ونهایتا آن را به بنی امیه بسپارند.

آقای محمد باقر بهبودی در کتاب سیره علوی،حوادث پس از رحلت پیامبراکرم(ص)را تا شهادت امیرالمومنین مورد بررسی قرار دادهاو سقیفه را حاصل نقشه ای از پیش ظراحی شده می داند که مسلمانان را در مقابل کار انجام شده قرار داده اند.

عبدالفتاح عبدالمقصود(از نویسندگان و دانشمندان مصری و از اهل سنت) سقیفه را محل ظهور عملیاتی از پیش طراحی شده می داند که در آن خبری از شورا بود و نه جایی برای حاکمیت شورا.از نظر او سقیفه می تواند آغاز حکمرانی کسانی باشد که می خواستند حکومت را چون گویی در میان خویش به گردش آورند.*

ویلفرد مادلونگ مستشرق آلمانی الاصل ،در کتاب خود ابتدا نظریه لامنس را درباره مثلث قدرت (ابوبکر،عبمر،ابوعبیده جراح)مطرح میکندواز قول کایتانی تصریح میکند که در این مثلث الهام بخش اصلی عمر بوده است.**

وی موکدا تصریح میکند که جایگاه ممتاز حاکمیت بر جامعه اسلامی که ابوبکر آن را به قریش اختصاص داده است هیچ مبنایی در قرآن نداشت.***

این نقشه اجرا شد اما با قتل عثمان و خلافت امیرالمومنین(ع)نا تمام ماند.

*خواستگاه خلافت ص241 به بعد.

**جانشین حضرت محمد(ص)صفحه 18

***همان ص84

سوادرسانه ای محتوای روشی جنگ نرم(ده جمله در مورد کتاب)

ده جمله کلیدی درباره کتاب:
1- جای این کتاب را هیچ چیز پر می‌کند
اثراگذاری عمیق و انتقال دانش و فرهنگ تمدن بشری در طول قرنها کتاب را به مهمترین رسانه تبدیل کرده است
2- بعضی کتاب‌ها سالم هستند و بعضی کتاب‌ها مسموم
هر کتابی مفید نیست؛ بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشد مخصوصا اگر در یک کتاب حرف های درست و غلط مخلوط شده باشند.
3- بعضی کتاب‌ها غذا هستند و بعضی تنقلات
کتاب ها ارزش یکسانی ندارند برخی کتاب ها تنها برای اوقات فراغت مناسب می باشد.
4- از وقت های مرده استفاده کنید
زمان های رفت و آمد، مواقعی که در انتظار هستید (قبل جلسات، قبل از غذا، قبل از خواب و…) که به ظاهر بی اهمیت است می تواند با کتاب خوانی پر ارزش گردد.
5- لازم نیست حتماً کتاب بخرید
با مراعه به کتابخانه ها هم در هزینه صرفه جویی می کنید هم در یک موضوع کتاب های متنوعی در اختیار شما خواهد بود
6- کتاب خوب بخوانید
برای انتخاب کتاب باید به سن، جنسیت، سطح تحصیلات، شغل و نیاز مخاطب دقت کرد.
7- خوب کتاب بخوانید
انتخاب زمان و مکان مناسب برای کتاب خوانی، خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و… نکاتی هستند که در خوب کتاب خواندن به ما کمک می کند.
8- پس از خواندن جا بگذارید
معرفی کتاب در اینترنت و شبکه های اجتماعی، کتابخوانی در ملاءعام، خرید و خواندن کتاب برای بجه ها از راه کارهای ساده اما کارآمد است که توجه به دیگران را به کتابخوانی جلب می کند.
9- کتاب هدیه دهید
حتی اگر کتابخوان نیستید می توانید به دیگران به جای لباس، گل و… کتاب هدیه دهید و حتی صدقه دادن کتاب و نذر کتاب نیز از راه های دیگر ترویج کتاب خوانی است.
10- همین حالا شروع کنید
بهتر است به جای حسرت خوردن از روزها و دقایقی که کتاب نخوانده اید از یک جایی شروع کنید.

اگر به تو آموختند که پسرا شیرن، دخترا موشن(شهید مطهری جواب میدهد)

 اگر به تو آموختند که پسرا شیرن، دخترا موشن
 شهید مطهری به من آموخت زن و مرد متفاوت هستند و نباید یکسان باشند چون ظلم به زن است #یکسانی.

 اگر غیرت را دخالت معنا كردند و با حیا شدن را در صندوق کردن؛
 شهید مطهری به من گفت غیرت، عشق مرد به ناموسش است؛ و حیا، احترام زن به خودش.

 اگر گفتند که مرد میتواند زنش را بزند؛
 اسلام به من آموخت که زن ریحانه است و مرد وظیفه دارد تمام اسباب راحتی و آسایشش را فراهم کند…

 اگر به تو آموختند که بی حیایی زن برایش آزادی است و با چادر او را اسیر میکنیم؛
 شهید مطهری در کتاب حقوق زن به من آموخت که حجاب امنیت است و بی حجابی اسیر دست مردان هوس باز شدن.

 اگر گفتند که زن عقلش نصف مرد است و نمی تواند به تنهایی در دادگاه شهادت دهد؛
 شهید مطهری در کتاب حقوق زن به من گفت که زن احساسات و عواطفش دو برابر مرد است و از این رو ممکن است در شهادت دادن دچار تزلزل شود.


 اگر به تو گفتند که دیه زن نصف دیه ی مرد است چون ارزشش کمتر از مرد است؛
شهید مطهری در کتاب حقوق زن به من آموخت که اگر مرد کشته شود برای اینکه همسرش فرزندان را در آسايش و دور از دغدغه معيشت بزرگ كند، ديه او دو برابر است.

1 2