هفت آسیب جدی در پژوهش‌های حدیثی

✅آیت الله شیخ ابوالقاسم #علیدوست، استاد درس خارج و رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم در قسمتی از فرمایشات خود فرمودند:

 معتقد هستیم که احادیث اهل بیت علیهم السلام از جمله شخص پیامبر صلی الله علیه و آله، دارای مخاطبان فرا دینی است. صحیفه سجادیه و نهج البلاغه شریف و دعای کمیل و … را‌‌ می‌توان به هر انسانی که به معبودی معتقد است عرضه کرد؛ معارف اهل بیت علیهم السلام ترجمان قرآن کریم است و همان ظرفیتی که در قرآن وجود دارد، در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز موجود است.
🔸بهترین و مهمترین ابزار حکومت مهدوی علیه السلام پس از قرآن کریم، روایات اهل بیت نبوت علیهم السلام است و در جای خود نیز ثابت شده است که بین روایات اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم، رابطه دوسویه وجود دارد. یعنی اینگونه نیست که تنها روایات مفسر قرآن باشند، بلکه در بخش ‌های زیادی، قرآن مفسر روایات اهل بیت علیهم السلام است؛ متفکران و محققان باید رابطه یک سویه را به دو سویه تغییر دید دهند.
🔹این ظرفیت از همان روزهای آغازین رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و کمی قبل از آن، دچار آسیب شد؛ از جمله این آسیب‌ها، اندیشه و توهّم کافی انگاری قرآن بود؛ این شعار “حسبنا کتاب الله” نه فقط در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله، بلکه حتی در همین الان هم در برخی از تفکرات دیده‌‌ می‌شود.
🔻آسیب دوم، ضعیف انگاشتن افراطی و ناموجّه اخباری است که در اختیار داریم از حیث سند و یا راه‌ های دست یابی به احادیث اهل بیت علیهم السلام؛ منکر روایات ضعیف نیستیم، ولی اینکه بخش عظیمی از روایات به نام مجوسیات، مسیحیات و اسرائیلیات کنار گذاشته شود، آسیب دیگری بود که لطمه خود را تا جایی که کتب معتبری چون اصول کافی را‌‌ می‌گویند ضعیف است وصل شد.
🔸آسیب سوم نقطه مقابل بود که همان افراط ناموجّه از اخذ اخبار در کنار عقل و قرآن و روایات است که در یک نظام هرمی در طول هم بود؛ اینکه اجتهاد در اخذ به اخبار کنار رفت و به خود سند اکتفا شد نیز، از دیگر آسیب‌ های این حوزه است.

ما مأموریم که روایات اهل بیت علیهم السلام را در کنار عقلی که در روایات آمده است و قرآن و روایات قرار دهیم.
◾️آسیب چهارم آن بود که برخی از اخباری ‌ها پنجه تعرّض به صورت دیگران افکندند که اثرش را روی اخبار گذاشت و اثرهای گرانسنگ اخباریون بزرگ را نیز دچار خسارت کرده است.
🔻اندیشه منحصر کردن روایات به زمان و مکان خاص، آسیب پنجمی است که در این عرصه مطرح است؛ یعنی اینکه عنوان‌‌ می‌شود که این روایات مشمول مرور زمان شده است؛ در اینجا باید فرا زمان بودن و فرا مکان بودن روایات اثبات شود.
🔹آسیب ششم هم برخی از تصوّرات بی بنیان و نقل به معنا است؛ در روایات بیان شده است، اصل مراقبت و کنترل روایات توسط تراث مکتوب نیز وجود دارد و این مطلب را از نقل به معنا خارج کرده و به نقل به الفاظ رسیده؛ برخی از تصورات بی بنیان باعث شد این توهّم ایجاد شود.
▫️نگاه‌های خاص به تراث اهل بیت علیهم السلام، آسیب هفتم در این عرصه است؛ از جمله انگیزه‌های سیاسی و اعتقادی و فرقه ‌‌ای باعث‌‌ می‌شد که برخی از روایات اهل بیت علیهم السلام پررنگ و برخی دیگر نیز نادیده گرفته شود؛ متفکران باید با روشی که در فقه انجام‌‌ می‌دهند در خدمت اخبار قرار گیرند و از اخبار نیز استفاده کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.