نام حق

جبّار، یعنی جبران کننده نقص‌ها و کمبودها. بر این اساس مشخص می‌گردد که اگر جبّار، از نگه‌دارندگی عالَم و فقراء دست بردارد، قائمین به فقر می‌رسند. خداوند متعال با اسم جبّارش جبران شکستگی و ضعف و نقص ما را می‌نماید. واقعیت انسان، چیزی جز نیاز نیست. یعنی انسان فقط مالک نیاز است یعنی مالک هیچ، و این یعنی انسان اصلا مالک نیست. قرآن می‌فرماید انسان فقیر است امّا ما انسانها، احساس فقر نمی‌کنیم. وقتی که انسان، احساس فقر نکند، احساس نیاز هم نمی‌کند و نهایتاً احساس بی‌نیازی می‌نماید، و در نتیجة این احساس، طغیان می‌کند. معصیت و گناه، موجب سقوط آدمی می‌گردد و ایمان و عمل صالح، موجب صعود او می‌شود.

 

حدیث دهم: امام محمد باقر (ع) فرمود:

جَاءَ جَبْرَئِيلُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ طُوبَى لِمَنْ قَالَ مِنْ أُمَّتِكَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَه‌؛ جبرئيل بخدمت رسول خدا (ص) آمد و عرض كرد كه يا محمد خوشا بحال كسى يا درخت طوبى از براى كسى است كه بگويد از امت دست تو كه‌ لا اله الا اللَّه وحده وحده وحده. [1]

مضمون این روایات این است که هر که این جمله را بگوید جایگاه والا و بالایی نزد خدا دارد. به وضوح بدست می‌آید که قول لا اله الاّ الله وحده وحده وحده جایگاه والایی دارد.



[1].  صدوق، التوحيد، ص21.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.