موضوع: "معرفی کتاب به نیت.."

عیدانه.دانشنامه امام جواد علیه السلام

معرفی کتاب

برای دانود اینجا کلیک کنید

سالروز ولادت با سعادت امام محمد جواد (علیه السلام) را محضر تمام دوستان گرامی تبریک عرض میکنم.


?خلاصه ای از زندگی گهربار امام جواد علیه السلام
✅ آن حضرت طبق مشهور، شب جمعه، دهم ماه رجب، سال 195 هجرى قمرى(مطابق با 22 فروردين، سال 190 شمسى). در مدينه منوّره ديده به جهان گشود.
✅ نام: محمّد صلوات الله و سلامه عليه.
✅ كنيه: ابوجعفر ثانى و ابوعلى.
✅ لقب: جواد، قانع، مرتضى، نجيب، تقىّ، منتخب، هادى القضاة، سيّدالهداة، مصباح المتهجّدين، جوادالأئمّه و… .
✅ پدر: امام علىّ بن موسى الرّضا، مُغيث الشّيعة والزّوّار عليهماالصلاة والسّلام.
✅ مادر: از خانواده ماريه قبطى بوده، و به چند نام و لقب معروف است: درّه، سبيكه، ريحانه، خيزران و …

✅ پس از آن كه حضرت علىّ بن موسى الرّضا (عليهما السلام) توسطّ مأمون عبّاسى مسموم و به شهادت رسيد; مردم، مخصوصاً سادات بنى الزّهراء نسبت به جنايات خليفه آگاه شدند، مأمون از خطرات احتمالى بيمناك شد.
و بدين جهت، امام محمّد جواد (عليه السلام) را از مدينه احضار كرد و در بغداد كنار دربار خود منزلى برايش تهيّه نمود تا از هر جهت امام(عليه السلام) تحت نظر باشد.
مأمون جهت تداوم سياست عوام فريبانه خود و نجات از خطرات احتمالى، دخترش، امّ الفضل را به ازدواج آن حضرت در آورد، تا هم جلب توجّه افكار عموم را نموده باشد.
و هم تمام موارد زندگى و حركات آن حضرت را تحت كنترل خود در آورد، به طورى كه هر لحظه چنانچه كوچك ترين اتّفاقى رخ مى داد، بلافاصله مأمون توسّط مأمورين و جاسوسان خود از آن آگاه مى گشت.
و چندين مرحله نيز به جهت گزارشات كذب و بى مورد جاسوسان حكومتى و خصوصاً همسر آن حضرت ـ امّ الفضل ـ، آن امام مظلوم مورد شكنجه هاى روحى و جسمى قرار گرفت.

✅ و طبق روايت علىّ بن ابراهيم، مردم از اقشار و طبقات مختلف به محضر مبارك و پُر فيض حضرت جوادالأئمّه (عليه السلام) وارد مى شدند و پيرامون مسائل و فنون مختلف از آن حضرت سؤال مى كردند; و جواب مى گرفتند.

✅ مدّت امامت: بنابر مشهور، آن حضرت در روز جمعه يا دوشنبه، آخر ماه صفر، سال 203 يا 206 هجرى قمرى پس از شهادت مظلومانه پدر بزرگوارش به منصب والاى امامت و خلافت نائل آمد; و حدود هيجده سال امامت و رهبرى جامعه اسلامى را بر عهده داشت.
✅ مدّت عمر: حضرت مدّت هفت يا هشت سال و چهار ماه در زمان حيات پدر بزرگوارش; و پس از شهادت و رحلت پدر نيز حدود هيجده سال به عنوان رهبر و امام مسلمين، هدايت گرى جامعه را عهده دار بود.
بنابر اين، عمر شريف و مبارك آن حضرت را حدود 25 سال گفته اند.
✅ شهادت: بنابر مشهور، روز سه شنبه، پنجم ماه ذى الحجّه، سال 220 (مطابق با 13 آذر، سال 212 شمسى.) در زمان حكومت معتصم و به دستور او در بغداد به وسيله زهر توسّط همسرش - امّ الفضل - مسموم شده و به شهادت رسيد; و پيكر مطهّرش در قبرستان بنى هاشم كنار قبر مقدّس جدّش، امام موسى كاظم (عليه السلام)دفن گرديد.
✅ خلفاء هم عصر: امامت آن حضرت هم زمان با حكومت مأمون عبّاسى و معتصم مصادف گرديد.
✅ تعداد فرزندان: طبق آنچه مورّخين آورده اند: حضرت داراى دو فرزند پسر و سه دختر بوده است.

✅ نماز امام محمّد جواد (عليه السلام): دو ركعت است، كه در هر ركعت پس از قرائت سوره حمد، هفتاد مرتبه سوره توحيد خوانده مى شود; و پس از آخرين سلام نماز و ذكر تسبيحات حضرت فاطمه زهراء(عليها السلام) ، صد مرتبه: «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» گفته مى شود.
و سپس نيازها و خواسته هاى مشروعه خويش را از درگاه خداوند متعال مسئلت مى نمايد، كه انشاءاللّه بر آورده خواهد شد.

منابع: ……….
اصول كافى: ج 1، تهذيب الأحكام: ج 6، مستدرك الوسائل: ج 6، بحارالأنوار: ج 48، أعيان الشّيعة: ج 2، ناسخ التّواريخ: ج 12، و .

معرفی کتاب در روز شنبه(به نیت حضرت رسول(ص))

بین آن کسی که بیسواد است و توانایی خواندن ندارد و آن کسی که مطالعه_نمیکند تفاوت چندانی وجود ندارد

معرفی کتاب