فلسفه‌ی باب_اسفنجی، آری یا خیر؛ مسأله این است.

امروز قهرمانان واقعی همچون شهید_محسن_حججی در مقابل چشمان ما هستند ولی ما در شناساندن قهرمانان ملی خود به جامعه ناتوان بوده‌ایم. درحالی که غربی‌ها موفق شده‌اند قهرمانان کاذب پوشالی برای ما بتراشند.

یکی از این قهرمانان پوشالی، سوپرمن است. تاکنون ۱۱۳ فیلم سینمایی، سریال و انیمیشن برای سوپرمن ساخته شده است. یک خاخام یهودی در جشن ۷۵ سالگی سوپرمن اذعان داشت، نام سوپرمن که در فیلم «کال‌ایل» خوانده می‌شود، (هم وزن اسرائیل – میکائیل - جبرائیل) در عبری به معنای کلیم‌الله است. کاراکتر سوپرمن، چشمان آبی و پوستی سفید دارد که از جمله‌ی ویژگی‌های نژاد اصیل یهودی است؛ همانند حضرت موسی که به کوه طور رفته و با خدا صحبت می‌کرد؛ شخصیت سوپرمن نیز به فضا می‌رفت و با خورشید صحبت می‌کند.

غربی‌ها در طول دوره‌ای هفتاد ساله، بیش از ۲۰۰ “Super Heroes” یا ابَر قهرمان را تعریف کردند که برای نسل‌های قبلی به شکل کمیک استریپ و کتاب کار شد و دروه‌ی جدید در قالب فیلم، انیمیشن و بازی ارائه می‌شود.

 محصولات فرهنگی، دارای یک پروسه‌ی سه وجهی هستند یعنی صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی دارند. ابتدا تفکری تولید شده و مبنای تولید فیلمنامه قرار می‌گیرد؛ بعد از تهیه فیلم یا انیمیشن، جهت نهادینه سازی شخصیت‌های فیلم، صنایع پایین دستی استفاده می‌شوند؛ مواردی هم‌چون لوازم التحریر، پوشاک، اسباب بازی و دکوراسیون و لوازم خانگی اتاق کودک، حتی نقشِ کیک تولد و شیرینی و شکلات و… از فیلم‌ها و انیمیشن‌ها تغذیه می‌شوند.

فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز خود از یک تفکر در سطح بالاتر (صنایع بالادستی) تغذیه می‌شوند. در این سطح، اندیشمندان و متفکرین هستند که مبانی انیمیشن یا فیلم تعریف می‌کنند…

(ادامه دارد)

بخشی از سخنان استاد_حسن_عباسی
افتتاحیه نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی - ۹۶/۶/۶

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.