فلسفه نماز با ادبیات عامیانه

همه‌ی پست‌هانمایش:
همهمقالات و تحقیقعکس و طراحیکلیپدلنوشتهشعرسایر
 
در این بخش پست های تولید شده توسط کاربران اعم از عکس , مقاله , کلیپ , پرسش و پاسخ , دلنوشته و … نمایش داده میشود . این بخش به منظور حمایت از کاربرانی است که برای مطالب خودشان وقت بیشتری میگذارند و تولید محتوا میکنند .
دقت کنید که به هیچ عنوان نباید پست ها , کپی شده از سایر سایت ها و شبکه ها باشد واگرنه توسط مدیران شبکه از این بخش حذف خواهند شد.

 

ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة*یا زهرا (سلام الله علیها))تولیدی کاربر
“بررسی موضوع بعثت بر اساس لوازم، علل، رفتارها و نتایج فرازمانی آن"(3)

#بعثت
#امت_وسط

بعثت انبیا ع برای برطرف کردن اختلاف بوجود آمده در امت واحده بوده است
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

وقتی شما در آیات قرآن ورود می‌کنید، می‌بینید وقتی در مورد پیامبر اکرم(ص) سخن گفته می‌شود و وقتی از بعثت ایشان حرف زده می‌شود، هدف از بعثت ایشان تلاوت آیات، تزکیه، تعلیم کتاب، تعلیم حکمت، از این جنس موضوعات مطرح می‌شود. موضوعاتی که در امت صدر اسلام به شکل کامل واقع نشده و البته در آینده باید در مجموعه “آخرینَ مِنهُم لَما یَلحَقوا بِهم” جریان پیدا بکند.

چند آیه گواه این معنا است. البته در فضای دیگر هم خاستگاه‌های بعثت که مطالعه می‌شود که بخشی از آن مربوط به پیامبر اکرم(ص) است، این ماجرا با موضوعی به نام امت گره می‌خورد. با موضوعی به نام امت. در ادبیات قرآن مجموعه هم‌فکر، هم‌نوا، هم‌راستا، هم‌گام و هم‌مسیر امت تلقی می‌شوند. حالا یک وقت این مجموعه در میان مجموعه طیور و پرندگان است، به آنها امت گفته می‌شود. گاهی با اعتقادات یکدست است که مثل آیه ۲۳ زخرف امت گفته می‌شود. در مجموع امت در مقابل تفرق است. حالا دسته‌هایش را ورود نکنیم که به چه مجموعه‌هایی امت اطلاق می‌شود ولی کلاً مجموعه یکدست دارای هدف، مجموعه یک دست هم‌نوا و دارای هدف واحد و به سمت گام بلند جهت عملیاتی کردن راهبرد در دنیا (اینها از آیات در می‌آید). این مجموعه امت تلقی می‌شود.

جالب است، وقتی شما نگاه می‌کنید، می‌بینید بحث امت با بحث بعثت انبیا پیوند دارد اما نه یک پیوندی از آن گونه که ما داریم مطالعه می‌کنیم. محدود به یک زمان تاریخی مشخص. بلکه وقتی که خداوند می‌خواهد بحث بعثت و امت را مطرح بکند، ماجرا را فرا زمان مطالعه می‌کند. از یک موضوع فرا زمانی سخن می‌گوید. در سیر آمدن این موضوع و این مجموعه قواعد و قوانین به سمت دنیا، از این سیر صحبت می‌کند. اجزای امت و بعثت را در زمان چند هزار ساله پهن می‌کند و بعد در یک نقطه‌ای از آینده تاریخ ثمره این کاشتن بذرها را درو می‌کند. ثمره امت مسلمه. این را درو می‌کند.

یکی از آیاتی که این بحث را مورد اشاره قرار می‌دهد آیه ۲۱۳ ام سوره بقره است. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً. مردم امت واحد بودند. فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ. بحث بر سر این نیست که خدای متعال در دنیا حرفی نسبت به امت واحده بزند. امت واحده که در دنیا وجود نداشته. النَّاس، کل مردم، جنس مردم به شکلی که امت واحده بودند که در تاریخ وجود نداشته. کجای تاریخ مردم بودند و امت واحد بودند. بعدش تازه پیامبر اکرم و انبیای الهی را به شکل بشارت و انذار مبعوث می‌کند. كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً. بعدش فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ. ابتدا یک امت واحدی بوده. این امت واحد کجا می‌شود. تنها پاسخ آن این می‌شود که قبل از این عالم در یک زمانی یک امت واحد بود.

قبل از این عالم، عالم ذر، فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ. این بخش را که خدا توضیح می‌دهد مربوط به یک قطعه دیگری از تاریخ است. فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ از آدم علیه السلام شروع می‌شود تا پیامبر اکرم(ص). یک تاریخ طولانی در زمان از ولادت آدم و بعثت او تا بعثت پیامبر اکرم(ص) را فقط این بخش فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ دارد در بر می‌گیرد. چند هزار سال. مثلاً فرض کنید هشت هزار سال، هفت هزار سال را در بر می‌گیرد. نه هزار سال دارد در بر می‌گیرد. همین یک جمله…

آخرین ویرایش توسط ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة*یا زهرا (سلام الله علیها)) در (1396/05/6 - 17:38)
7 کاربر پسندیدند
1 دیدگاه
 
1396/05/6 - 00:04
در گروه
 

امیرحسینتولیدی کاربر

مژده مژده!! این یک فرصت استثناییست…
هدایای ارزنده بدون قرعه کشی!!

هدیه ای از جنس متفاوت… این هدیه نه ماشین لوکسه نه ویلای شماله نه آپارتمان مبله، این هدیه بخشش گناهانه…

ذی القعده…
یکشنبه ذی القعده…
نماز یکشنبه ذی القعده…

نمازی فوق العاده، با برکاتی فراوان
برای آشنایی با برکات این نماز بند زیر را بخوانید:

«سید ابن طاووس در روایتی نقل کرده که ذی القعده محل اجابت دعاء است در وقت شدت و در روز یکشنبه ی این ماه نمازی با فضیلت بسیار از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که مجملش آن است که هر که آن را بجا آورد، توبه اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خُصَماء او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال او و والدین او و ذریه او گردد و توسعه ی رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانی جان او بیرون شود.»

کمه؟! این بند رو بخون:

پیامبر فرمود: «کسی که این نماز را بخواند شش ندا از سوی آسمان به سوی او خطاب می شود .در ندای اول خطاب می شود :بنده ی خدا از نو شروع کن خداوند گذشته ی تو را بخشید.( در غروب عرفات این ندا به حاجیان گفته می شود. انسان باید تصمیم جدی برای توبه بگیرد و این نماز را بخواند. یقین داشته باشید که خداوند با توبه شما را می آمرزد) در ندای دوم خطاب می شود مبارک باشد بر تو و خانواده ات و بر نسل تو بخاطر این نماز. در ندای سوم خطاب می شود که خداوند در روز قیامت طلبکاران تو را راضی می کند.( گاهی انسان غیبتی کرده است و نتوانسته طرف را راضی کند. یعنی هر حقی را که نتوانستیم ولی ما باید سعی کنیم که حق ها را ادا کنیم).در ندای چهارم خطاب می شود که با ایمان از دنیا می رویید و خداوند قبر شما را نورانی می کند. در ندای پنج خطاب می شود که خداوند گناهان پدر و مادر شما را می آمرزد. در ندای ششم خطاب می شود که جبرئیل در هنگام مرگ با تو است و سفارش تو را به ملک الموت خواهد کرد. این نماز تفضل خداوندست. این نماز هدیه ی خداوند در معراج است که به پیامبر داده شد. مثل نماز جماعت که یک رکعت آن چندین برابر ثواب نماز فرادا را دارد.»

حالا باور کردی؟؟
پس یکشنبه های این ماه رو فراموش نکن…

کیفتیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده:
در روز یکشنبه غسل کند (به نیت غسل توبه) و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گزارد(دو نماز دو رکعتی)، در هر رکعت حمد یک مرتبه، و قل هُوَ اللهُ أحَدُ سه مرتبه و معوذتین(سوره فلق و سوره ناس) یک مرتبه. پس استغفار کند هفتاد مرتبه (بگوید أستغفراللهَ رَبّی و أتوبُ إلَیهِ) و ختم کند استغفار را به لاحَولَ وَ لاقُوّةَ إلاّ بــِالله العَلیّ ِ العَظیم ِ پس بگوید: یا عزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لی ذُنُوبی وَ ذُنُبَ جَمیع ِ المُؤمِنینَ وَ المُؤمِنات ِ فَإنَّهُ لایَغفِرُ الذُّنُوبَ إلاّ أنتَ.

فقیر گوید ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعای بعد را بعد از نماز به جا آورد.

منبع: کتاب شریف مفاتیح الجنان؛ اعمال ماه ذی القعده

التماس دعا
آخرین ویرایش توسط امیرحسین در (1396/05/5 - 15:54)
14 کاربر پسندیدند
8 دیدگاه
 
1396/05/5 - 15:54
 
 

مصطفیتولیدی کاربر
بسم الله
فلسفه نماز
قسمت دوازدهم
چرا هفده رکعت #نماز میخونیم؟
.
روایت داریم #بهشت هشت تا در داره..
روایت داریم جهنم هفت تا در داره..
روایت داریم روز و روشنی نمادی از بهشت است…
شب و تاریکی نمادی از #جهنم است…
.
هشت رکعت نماز رو در روشنی روز میخونیم
که هشت درِ بهشت رو به روی خودمون باز کنیم.
.
هفت رکعت نماز در تاریکی #شب میخونیم
که هفت درِ جهنم رو به روی خودت ببندی.
.
پیامبر فرمودند:
در #قیامت از زوال آفتاب تا تاریکی شب زمانی است که جهنمیان رو به جهنم وارد میکنند
و کسی که در این زمان نماز بخواند، خدا آتش جهنم را بر او حرام می کند.
پیامبر فرمودند:
کسی که قدم برای خواندن نماز عشا بردارد،
#خدا آتش جهنم را بر او حرام میکند.
خٌب تا اینجا در بهشت برامون باز شد
در جهنم هم بسته شد.
پس نماز صبح چیه؟
دوستان عزیز
هر چی تو شب، به دل تاریکی نزدیک تر میشیم
هوا سردتر و تاریک تر میشه
و این روند تا #اذان صبح ادامه داره.
بعد اذان هوا گرم تر و روشن تر میشه
اذان صبح مرز بین #تاریکی و #روشنایی هست
یعنی نه شَبه و نه روزِ.
دو رکعت نماز میخونیم
یه رکعت برای وداع با تاریکی، جهنم، و ظلمت
گناه و ازش گذر میکنی و میگی که نمیخواهیش
یک رکعت هم برای خیر مقدم به روشنی، بهشت و خوبی…
.
امام حسن (ع) فرمودند:
هرکس نماز صبح بخواند
نمازش بین او و آتش دوزخ دیواری ایجاد میکند…
‌نماز صبح یک دیواره،
یک رکعت پشت دیوار، جهنم، بدی و زشتی
یک رکعت اینور دیوار، بهشت، خوبی و زیبایی
نماز صبح وداع کردن با جهنم و خیرمقدم گفتن به #بهشت هستش
نماز صبح یعنی بدی هارو نمیخوام…
خوبی هارو میخوام

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.