سیر مطالعاتی استاد علی صفایی :

تذکر: آنچه در زیر می آید خلاصه ای از مقاله هیئت تحریریه سایت و تنها مربوط به قسمت چگونگی سیر مطالعاتی است. برای دیدن مشروح مقاله که حاوی بخش های دیگری نیز می باشد اینجا را ببینید.

يكي از سؤالاتي كه علاقمندان به انديشه استاد علي صفايي بسيار مي‌پرسند، اين است كه براي مطالعه آثار استاد آيا بايد بر اساس برنامه و ترتيب خاصي پيش رفت يا خير؟ در صورتي كه پاسخ مثبت است اين سير را بايد از كجا و چگونه شروع نمود. در پاسخ به اين سؤال مهم، گفتگوهايي را با چند تن از شاگردان استاد انجام داديم. نوشته حاضر، حاصل اين گفتگوها در پاسخ به اين سؤال است. البته نكته‌اي كه تمام اساتيد روي آن تأكيد داشتند و خود مرحوم استاد نيز در نوشته‌‌هاي خود به آن اشاره كرده‌اند، اين بود كه مطلوب آن است كه ابتدا با گفتگو، نيازهاي فرد، شناسايي و سؤالات او تنظيم و هدايت شوند؛ آنگاه در صورت لزوم كتابهايي را برای تقویت بنیان ‌های فکری ‌اش به او معرفي نمود. اما در صورتي كه امكان ارتباط و زمينه‌سازي به هر دليلي فراهم نيست، مي‌توان از نقطه مطلوب صرف نظر كرد و به معرفي كتاب اكتفا نمود.

در زمينه سير مطالعاتي، افراد را با توجه به هدفي كه از مطالعه دارند، مي‌توان به سه دسته تقسيم نمود:

دسته اول: افرادي كه مي‌خواهند به جريان فكري دست پيدا كنند و اين مسير را به تدريج طي كنند. اين گروه مي‌توانند كتابهاي زير را به ترتيب بخوانند:

-        «رشد»

-         «نامه‌ی محمد»( نامه اول از كتاب «نامه‌هاي بلوغ»)

-        تفسیر سورة توحید

-         «حرکت»

-        «صراط»

دسته دوم: كساني كه قصد آشنايي با ساختار انديشه استاد را دارند. براي اين افراد، چهار كتاب زير  به ترتيب پيشنهاد مي‌شود:

-        «رشد»

-        «مسئوليت و سازندگي»

-        «صراط»

-        «روش نقد»

دسته سوم: افرادي كه قصد مطالعات موضوعی دارند. اين گروه مي‌توانند بر اساس تفكيك موضوع، به شرح زير به كتابها مراجعه كنند:

-        تربيت اسلامي : كتابهاي «تربیت کودک»، «مسئولیت و سازندگی» و «انسان در دوفصل».

-        کلام: كتابهاي «روش نقد»، «از وحدت تا جدایی»، «نقدی بر هرمنوتیک» و «از معرفت دینی تا حکومت دینی».

-        تفسير: كتاب «تطهير با جاري قرآن»

-        روش تفسیر و برداشت از قرآن: كتاب «روش برداشت از قرآن» و مقدمة كتاب «تطهیر با جاري قرآن»(جزء سي‌ام).

-        معاد: کتاب «حیات برتر».

-        رسالت و امامت: کتابهاي «غدیر» و «تو می آیی».

-        اخلاق اسلامي: نامه دوم از كتاب «نامه‌های بلوغ»، شرح دعای مکارم الاخلاق از كتاب «نظام اخلاقي اسلام»، كتاب‌هاي «بشنو از نی»، «بهار رویش»، «فوز سالک» و «اِخبات».

-        اجتماعی و سیاسی:  «درس‌هايی از انقلاب» در سه جلد تحت عنوان‌هاي «انتظار»، «تقیه» و «قیام»، تفسیر سوره کوثر که در آن از موقعیت‌ها و موضع‌گیری‌ها گفتگو مي‌شود و همچنين تفسیر سوره بقره که بسیاری از مسائل فکری و اجتماعی و سیاسی همراه با نقد اندیشه‌های روشنفکران دهه‌هاي 70 و 80 را در خود دارد.

 

تذكر:

استاد در نوشته‌هاي خود بناي بر گزيده‌گويي داشته‌اند و مطالب بسياري را در قالب عبارات مختصر بيان كرده‌اند. از سويي ديگر، تأليفات ايشان از قوت ادبي و جذابيت بسيار بالايي برخوردارند؛ آنچنان كه گاه خواننده تحت تأثير قرار گرفته، تصور مي‌كند كه مطلب را به خوبي متوجه شده است؛ در حالي كه آن را به طور كامل نفهميده است. از اين رو اساتيد تأكيد مي‌كنند كه در كنار مطالعه هر كتاب، از جلسات تدريس آن نيز كه معمولا ضبط شده و لوح فشرده آن موجود است، استفاده شود. اين كار باعث مي‌شود استدلالهاي كتاب به صورت واضح بيان شوند، مطالب، دقيق‌تر و عميق‌تر فهميده شوند و در صورتي كه تصور اشتباهي از مطلبي در ذهن شكل گرفته است، اصلاح شود.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.