سومین نشانه حتمی ظهور : صیحه آسمانی (بخش اول)

صیحه یا ندای_آسمانی از جمله نشانه‌های ظهور امام مهدی(عج) است. این ندا که #جبرئیل آن را ایجاد می‌کند از آسمان شنیده می‌شود. محتوای این ندا در احادیث به چند صورت بیان شده است: بشارت به #ظهور امام زمان(عج)، ویژگی‌های ایشان و حقانیت شیعه. در پایان همان روز نیز شیطان تلاش می‌کند با ندایی مشابه، مردم را به تردید افکند. احادیث مربوط به ندای آسمانی در حد تواتر بوده و زمان‌های متفاوتی را برای این رخداد مشخص می‌کنند.

شنیده شدن معجزه‌آسای کلامی آسمانی در روایات از نشانه‌های ظهور یا قیام امام زمان(عج) دانسته شده است. این مطلب در روایات متعددی آمده است، به نحوی که برخی معتقدند این روایات تواتر معنوی دارند.
این ندا را جبرئیل ایجاد می‌کند [ بحارالانوار، ج۵۲، ص ۱۱۹، ح ۴۸، ص ۲۹۰، ح ۳۲، ص ۲۰۶، ح ۳۹] و در منابع شیعه و اهل سنت با واژه‌های مختلفی مانند «نداء»، «صیحه» و «صوت» از آن یاد شده است که در این میان بیشتر احادیث از واژه «نداء» بهره برده‌اند. اگر چه در روایات فراوانی صیحه در معنای «ندا» به کار رفته اما در بعضی، صیحه و ندا دو پدیده مجزا دانسته شده‌ است.[ کمال الدین و اتمام النعمه شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲۷، ح۷]

حتمی بودن ندای آسمانی
مطابق نقل شیخ صدوق از امام صادق(ع)، این نشانه، در کنار چهار علامت دیگر( #خروج_سفیانی، #خروج_یمانی، #خسف_بیداء و #قتل_نفس_زکیه) از نشانه‌های حتمی پیش از قیام امام زمان است،[کمال الدین و اتمام النعمه شیخ صدوق، ج۲، ص۶۵۰ ]

در روایت دیگری، اولین این نشانه‌ها، ندای آسمانی در ماه رمضان معرفی شده است.
ابو بصیر می‌گوید: به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: فدایت شوم! خروج قائم چه زمانی است؟ آن حضرت فرمود: ما خاندان هرگز وقتی را معین نمی‌کنیم؛ زیرا حضرت محمّد صلی الله علیه وآله فرموده است: وقت گذاران دروغ می‌گویند.‌ای ابا محمّد! همانا پیشاپیشِ این امر پنج نشانه است: نخستین آنها آوازی است در ماه رمضان،….
غیبت نعمانی، ص۲۸۹، ح۶

امام علی علیه‌السلام فرمود: «در سه مورد منتظر فرج باشید»، سؤال شد: «آن سه مورد کدامند؟»، امام فرمود: «اختلاف اهل شام در میان خود، پرچم‌های سیاه از خراسان و ندا در ماه رمضان.»
بحار الانوار، مؤسسة الوفاء، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.، ج ۵۲، ص ۲۸۵، ح ۱۴.

گستره ندای آسمانی
این ندا را که جبرئیل ایجاد می‌کند همه انسان‌ها می‌شنوند،

از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است:
ندا دهنده‌ای از آسمان به نام قائم ندا می‌دهد که هر کس در شرق و غرب است، آن را می‌شنوند.
الغیبة للنعمانی، ص۱۸۱

به گونه‌ای که هر کس به زبان و گویش خود آن را خواهد شنید.
زراره از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کند که: نداکننده‌ای قائم علیه‌السلام را به نام می‌خواند. گفتم: ندای خاصّ است یا ندای عامّ؟ فرمود: ندای عامّ است و هر ملّتی به زبان خود آن را می‌شنود. گفتم: پس چه کسی با او مخالفت می‌کند، در حالی که او را به نام می‌خوانند؟ فرمود: ابلیس آنان را رها نمی‌کند و در آخر شب ندا می‌کند و مردم را به شک می‌اندازد!
کمال الدین، ج۲، ص۶۵۰

بیشتر روایات، بیان می‌کنند که این ندا از آسمان شنیده می‌شود.

محمد بن علی حلبی از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند:
… ندای آسمانی نیز از علامات حتمی است و خروج حضرت قائم نیز حتمی است، عرض کردم: ندای آسمانی چگونه است؟ فرمود: یک منادی در اول روز از آسمان ندا کند….
کافی، ج۸، ص۳۱۰

از ویژگی‌های ندا یا صیحه آسمانی این است که از نزدیک و دور یکسان شنیده می‌شود،[ بحارالانوار، ج۵۲، ج ۵۱، ص ۱۵۲، ح ۲] انسان‌های خواب را بیدار کرده و همگان را به وحشت می‌اندازد، [ بحارالانوار، ج۵۲، ج ۵۲، ص ۲۳۳، ح ۹۸، ص ۲۸۵، ح ۱۴، و ۱۵، ص ۱۱۹، ح ۴۸، ص ۲۹۰، ح ۳۲، ص ۲۳۰، ح ۹۶، ص ۴۶۴] برای مؤمنان رحمت و برای کافران عذاب است [ بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۲، ح ۲] و از آن پس نام حضرت مهدی(عج) بر سر زبان‌ها می‌افتد. [معجم احادیث الامام المهدی علیه‌السلام، ج۳، ص ۳۵، ح ۵۸۹]

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.