زودرنجی(قسمت_اول)

⬅️ یکی از عوامل مشکل ساز در روابط اجتماعی در دو دوره مهم #نوجوانی و پس از #ازدواج مسئله #زودرنجی است.

↩️ در دوره نوجوانی فردی که زودرنج است نمی تواند ارتباطات خود را تنظیم کند و به همین سبب دچار تنهایی، دلمُردگی و مشکلات دیگر می شود.
در دوران ازدواج نیز این رذیلت اخلاقی موجب جدایی و طلاق می شود.

چه کنیم زودرنج نباشیم؟
 نکته: معمولا زود رنجی در تعامل با فرد عصبی رخ می دهد.
1- توجیه سازی مثبت
2- نگاه کردن به فرد به عنوان بیمار
3- بگذاریم فرد در آتش اخلاق خود بسوزد
4- رفتار مناسب و با محبت
5- قرار دادن خود در سطح بالاتری از شخصیت انسانی

↩️ توجیه سازی مثبت: سعی کنید رفتار فرد مقابل را #مثبت توجیه کنید، متاسفانه جامعه مدرن بدترین القائات را به افراد جامعه القاء می کند، در حالی که فرد #مومن سعی می کند با دید مثبت نگاه کند و زشتی ها و گناهان را آشکار نکند، تا برکت_الهی در جامعه اش از بین نرود.

↩️ نگاه کردن به فرد به عنوان بیمار: گاهی افراد ممکن است در یک موقعیت خاص دچار حالتی خاص شوند. مثلا نوجوانی به دوستش سلام کند و دوستش با ناسزا به او پاسخ دهد! در این مواقع به فرد مقابل به عنوان یک بیمار نگاه کنید، خود را آزرده خاطر نکنید تا از رفتار او دچار رنجش نشوید.

↩️ بگذاریم فرد در آتش اخلاق خود بسوزد: فرض کنید در اتاقی هستید که روزنه ای به اتاق کناری اش دارد، شما متوجه می شوید از آن روزنه دود می آید و آن اتاق آتش گرفته و فردی که در آن اتاق است هم ممکن است در آتش بسوزد، در چنین موقعیتی معمولا سعی می کنید فرد را نجات دهید. در ارتباطات نیز برخی افراد در آتش بد اخلاقیشان دارند می سوزند، اگر توانستید نجاتشان دهید و اگر هم نتوانستید با این دیدگاه به او نگاه کنید که دارد در آتش بداخلاقی خود می سوزد تا رنجیده خاطر نشوید و در جواب رفتارش رفتار نامناسبی نشان ندهید.

↩️ رفتار مناسب و با محبت: سعی کنید با دیگران با محبت رفتار کنید. مثلا اگر در مدرسه دوستتان خواست با رفتارش شما را آزار دهد، شما با محبت با او رفتار کنید و نزد همه به عنوان فردی #مهربان شناخته شوید.

↩️ قرار دادن خود در سطح بالاتری از شخصیت انسانی: در تعاملاتتان با دیگران خود را از لحاظ شخصیت انسانی در سطح بالاتری ببینید و از افق بالاتری به موضوع نگاه کنید.

حجت_الاسلام_داستانپور

گروه_فرهنگی_فانوس


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.