داستان مُدلِ داوینچی برای تابلوی «شام آخر»

 «لئوناردو داوينچي» نقاش معروف ایتالیایی هنگام كشيدن تابلوي «شام آخر» دچار مشكل بزرگي شد؛ او مي‌بايست نيكي و خوبی را به شكل عيسي و بدي و پلشتی را به شكل يهودا (از ياران خائن مسيح كه هنگام شام تصميم گرفت به او خيانت كند) تصوير مي‌كرد. او كار را نيمه تمام رها كرد تا مدل‌هاي مناسبش را پيدا كند.

?روزي در يك مراسم همسرایی کلیسا، تصوير كامل مسيح را در چهره يكي از آن جوانان گروه سرود يافت. جوان را به كارگاهش دعوت كرد و از زوایای زیبا و نورانی چهره‌اش طرح‌های اولیه الهاماتی را برداشت کرد.

سه سال گذشت… تابلو شام آخر با چهره های جذاب حواریون تقريبأ تمام شده بود؛ اما داوينچي هنوز براي يهودای خائن مدل مناسبي پيدا نكرده بود.
لئوناردو داوینچی پس از جستجوی فراوان، جوانی با ظاهری درهم شكسته و ژنده ‌پوش را مست و خراب در کنار جوي آبي يافت. با کمک دستيارانش او را تا كليسا آوردند.

گدا را كه هنوز درست نمي‌فهميد چه خبر است، در كليسا سرپا نگه‌اش داشتند تا داوينچي از خطوط کریه و گناه آلود چهره اش که آثار خودپرستي و بی تعهدی آشکارا در آن نقش بسته بود، نسخه برداري كرد.

وقتي كار نقاش تمام شد، مرد بیچاره كه ديگر كمي هشیار شده بود، چشم‌هايش را باز كرد و تابلوی نقاشي پيش رويش را ديد و با شگفتي و اندوه فراوان گفت: “من اين تابلو را قبلأ ديده‌ام!”
داوينچي با تعجب پرسيد: “كي؟کجا؟!”
مرد کریه المنظر گفت: سه سال قبل، پيش از آنكه همه چيزم را بخاطر گناهان و اشتباهات خودم از دست بدهم. موقعي كه در يك گروه سرود کلیسا آواز مي‌خواندم، زندگي مومنانه و پر از رويايي داشتم… و نقاش هنرمندي از من دعوت كرد تا مدل نقاشي چهره عيسي شوم!…
(بر گرفته از كتاب «شما عظیمتر از آنی هستید که می اندیشید»)

 چه شخصیت هایی که ابتدا شبیه «اولیاءالهی» سرشار از عشق خدمت به اسلام و انقلاب، در گروه یاران رهبری نهضت اسلامی ظاهر شدند و سپس با چرخش رویکرد خویش و وارونه کردن اندیشه ها و تبدیل انگیزه های خود، مبدل به دشمنان نهضت جهانی اسلام شدند… اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً



  • 4 stars
    نظر از: متین
    1396/05/31 @ 03:49:33 ق.ظ

    متین [عضو] 

    با سلام .
    خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند .

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.