جنسي که مشابه داخلي دارد، مطلقاً از خارج وارد نشود

يکي از راه‌ها اين است که جنسي که مشابه داخلي دارد، مطلقاً از خارج وارد نشود؛ اين را من بارها گفته‌ام - حالا مسئله‌ي قاچاق را بعد عرض خواهم کرد؛ مسئله‌ي قاچاق هم خودش يک مسئله‌ي مهمّي است- به شکل رسمي وارد نشود. روشهايي [هم‌] دارد؛ بالا بردن تعرفه‌ها يا جلوگيري از واردات در آنجايي که مشابه داخلي وجود دارد. [البتّه] بهانه‌هايي آورده ميشود - من آن بهانه‌ها را هم ميدانم، آنها را هم شنيده‌ام؛ حالا اشاره هم خواهم کرد- [امّا] اصل بايد اين باشد که توليد داخلي ترويج بشود. من اطّلاع پيدا کردم که در تهران - حالا شايد در شهرستان‌ها هم هست- بعضي از فروشگاه‌ها مقيد شده‌اند که جز توليد داخلي را نفروشند؛ تابلو هم زده‌اند؛ عکسش را گرفتند براي من آوردند و من ديدم. تابلو زده‌اند، تابلوي بزرگ، که در اين فروشگاه فقط توليد داخلي فروش مي‌رود. بارک‌الله! آفرين بر اين انسان باغيرت، بر اين انسان مصلح! هرچه در اين فروشگاه هست، توليد داخلي است.

نقطه‌ي مقابلش، فروشگاه‌هايي هستند که وقتي انسان وارد ميشود، هرچه چشم ميگرداند، توليد خارجي است. متأسّفانه بعضي از اين فروشگاه‌ها که فروشگاه‌هاي بزرگ هم هستند، مربوط به خود دستگاه‌هاي حکومتي‌اند! چرا اين کار را مي‌کنند؟ اين کار بايد زشت شمرده بشود. شما مي‌خواهي کارگر داخلي را بيکار کني، کارگر بيگانه را بهره‌مند و برخوردار کني براي پُز دادن! جنس‌هاي داراي نشان خارجي را [مي‌آورند]، يک عدّه پولدار هم - پولدارهاي نوکيسه‌ي تازه به دوران رسيده که متأسّفانه در کشور کم نداريم- دنبال نشانهاي خارجي‌اند؛ به قول خودشان برندهاي خارجي. بنده از اين کلمه‌ي «برند» هم خيلي بدم مي‌آيد.

فروش کالاي خارجي و مصرف کالاي خارجي بايد در جامعه به‌عنوان يک ضدّ ارزش شناخته بشود، مگر آنجايي که مشابه داخلي‌اش نيست. آنجايي که مشابه داخلي‌اش نيست، خب بله، اشکالي ندارد؛ ما که دور خودمان حصار نکشيده‌ايم؛ ما با دنيا ارتباط داريم، تعامل داريم، مي‌خريم، مي‌فروشيم؛ ممکن است يک جاهايي هم باشد که توليد داخلي اصلاً به‌صرفه نباشد - از اين قبيل هم داريم مواردي را- [واردات‌] اشکالي ندارد. آنجايي که ما توليد داخلي داريم و ميخواهيم داشته باشيم و کارگر ما مشغول آن کار است و ارزش افزوده ايجاد مي‌کند، آنجا ما برويم اين توليد داخلي را کنار بگذاريم، شبيه اين را از خارج بياوريم با قيمت گاهي چندبرابر و به‌خاطر اينکه اين نشان خارجي دارد، نشان فلان کارخانه‌ي معروف فلان کشور اروپايي را دارد، اين را مصرف بکنيم، اين بايد ضدّ ارزش شمرده بشود.

 

با تدبير و همت واردات بايد مديريت و کنترل گردد

از کالاهاي وارداتي، همين‌طور که عرض کرديم، به‌طور معقول جلوگيري بشود. من طرف‌دار افراط در اين قضايا نيستم؛ طرف‌دار حکمت و تدبير در اين قضايا هستم. نميگويم دروازه‌ها را [ببنديد]؛ نه، مراقبت کنيد؛ ببينيد چه چيزي بايد وارد بشود، وارد کنيد و چه چيزي نبايد وارد بشود، وارد نکنيد.

 

بیانات امام خامنه ای در دیدار با کارگران - 95/2/8

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.