"بررسی موضوع بعثت بر اساس لوازم، علل، رفتارها و نتایج فرازمانی آن"(7)

برای رسیدن به امت واحده آینده، زمینه های هدایت و گمراهی قرار داده شده است
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
موضوع دیگر آیه ۹۳ سوره نحل. خدای متعال این بحث را اشاره می‌کند که اگر خدا می‌خواست شما را امت واحده خلق می‌کرد. این از آن آیاتی است که امت واحده را مربوط به آینده می‌کند. اگر خدا می‌خواست خلق می‌کرد ولاکن یُضِلُ مَن یَشاء. خدا می‌خواهد مسیرهایی را برای آزمون انسان شکل بدهد، زمینه‌هایی را ایجاد می‌کند. خب شما می‌روید گمراه می‌شوید… و یَهدی مَن یَشاء، زمینه‌های هدایت را هم خدا فراهم می‌کند.

چه شد؟ برای رفتن به سمت امت واحده چه چیزی شکل می‌گیرد؟ زمینه‌های هدایت و زمینه‌های گمراهی. پس وقتی انسان به سمت دنیا می‌آید، کلمه ربوبیت است که کل تاریخ را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. در این راستا انبیا مبعوث می‌شوند، در این راستا شریعت و منهاج قرار داده می‌شود، در این راستا مناسک دقیق و روشن می‌شود، در این راستا حالا انسان‌ها هستند که هدایت می‌شوند یا ضلالت را انتخاب می‌کنند. تربیت عملاً در رفت و آمد بین هدایت و ضلالت، اختیار هدایت و کنار زدن ضلالت یا بالعکسش شکل می‌گیرد و انسان جلو می‌آید. خب چه می شود؟ هدف این دنیا دارد واقع می‌شود، انسان دارد ارتقا پیدا می‌کند.

پس وقتی می‌گوییم بعثت پیامبر اکرم، بعثت را یک حلقه‌ای جدا از حلقه‌های گذشته ندانیم. اولاً یک سالروز ندانیم که به آینده مرتبط نیست. ثانیاً منفصل از گذشته تاریخ ندانیم. یک جریان بزرگ است که خط بعثت شکل گرفته و نقطه عطف بعثت‌ها بعثت پیامبر اکرم است.
خب چرا این گونه است؟ یکی از دلایلش را قبل از این عرض کردیم. بحث قبلی ما در مورد چیستی ماجرا بود. حالا در مورد چرایی ماجرا. چرا این گونه است؟ چرا این ماجرا باید واقع بشود؟ یکی از دلایل مشخص شد. به خاطر آیه ۲۱۴ سوره بقره. به خاطر ورود به بهشت، جمعیت باید آماده بهشت بشوند. این یک دلیلش است.

دلیل بعدی، به خاطر تحقق تربیت خداوند و کلمه ربوبیت خداوند. آیه ۱۹ سوره یونس. بعدی، لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم. خدا می‌خواهد آزمون بکند. ببیند شما در مورد عطایا خدا چه کار می‌کنید. می‌خواهد عرصه آزمون قرار بدهد. آیه ۴۸ سوره مائده. لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم.
دیگر چی؟ آیه ۹۳ سوره نحل. وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. از آن چیزهایی که انجام دادید سؤال می‌کند. مشخص می‌شود، بحث دارد به سمت آن داوری می‌رود. خب پس چرایی آن مشخص شد. به خاطر رفتن به بهشت، به خاطر تربیت، به خاطر آزمون، به خاطر سؤال و رفع اختلافات، به خاطر ارتقا، پر کردن ظرفیت‌ها، رفع اختلافات.

خب، خدایا ما حالا فهمیدیم که یک امت واحده حداقلی قبل از این دنیا خلق کردی. بعد به خاطر آن جریان بزرگ آینده امت‌ها را شکل دادی. انشعاباتی از امت واحده شکل دادی. امت موسایی، امت عیسایی، امت ابراهیمی، امت‌ها را شکل دادی و اینها توی دنیا تلاش کردند ولی هنوز اختلافات وجود دارد.
خدایا، شما فرمودی که لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم. شما فرمودی از آن چیزی که ما انجام می‌دهیم سؤال می‌کنی. این صحنه مهلت ما تا کجا پیش می‌رود؟ قرار است چه اتفاقی بیفتد. این که امت‌ها دانه دانه آمدند. اینها با هم مقایسه نشدند. امت نوحی با پیامبران نوحی آمد و رفت. موسایی با پیامبران موسایی آمد و رفت. هر کدام یک ظرفیتی از شریعت و منهاج داشتند، هر کدامشان در این دنیا تربیت شدند، هر کدام آزمون دادن، بعد به پیامبر اکرم رسید. تو به امت پیامبر اکرم هم مهلت دادی و تا این جا جلو آمدیم…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.