بررسی موضوع بعثت بر اساس لوازم، علل، رفتارها و نتایج فرازمانی آن"(5)

گروه گروه شدن امت واحده ای که قبل از دنیا وجود داشته است از جنبه ربوبیت و تربیت پروردگار است
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

پس مردم امت واحد بودند، به انشعابات کشیده شدند. چرا.؟به خاطر یک موضوع کلانی در راستای ربوبیت پروردگار. وَ لَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ. از جنبه ربوبیت پرودگار یک موضوعی وسط آمده بود که نیاز بود مردم از این فضای امت واحده که در قبل از این دنیا داشتند پایین بیایند. گروه گروه بشوند و به خاطر این موضوع ربوبیت و تربیت جلو بروند، تا خدا ماجرا را در یک زمانی جمع بکند.

پس در این آیه دوم مشخص شد که اگر گروه‌های انسان‌ها به دنیا آمدند، اگر قرار شد انبیا بیایند و مبعوث بشوند تا اینها را جلو ببرند، موضوع اصلی که بحث انبیا ذیل آن شکل گرفته ربوبیت است. خدا می‌خواهد انسان‌ها را ربوبیت بکند. خدا می‌خواهد این مجموعه امت واحده را تربیت بکند و پرورش بدهد، رشد بدهد. برای تربیت این انسان‌ها سیر زمان شکل می‌گیرد، امت‌ها شکل می‌گیرند، اختلافات شکل می‌گیرند. یک محدوده و مهلت شکل می‌گیرد تا کلمه ربوبیت به شکل تام در فضای تاریخ تجلی پیدا بکند. امت‌ها تربیت بشوند تا به آن نقطه جلوتر برسند. این آیه یک مقدار فضا را برای ما روشن‌تر می‌کند.
و البته آیه بعدی سوره یونس، آیه بیست و پنج بخشی از این ماجرا را به آینده موکول می‌کند که إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ. این ماجرا یک ماجرای کاملاً با برنامه است. بی حساب و کتاب نیست. منتظر باشید. تاریخ بشر به انتظار است، انبیا به انتظار هستند، منتظر باشید. جبهه باطل به انتظار باش که جبهه حق به انتظار است، ماجرا خیلی بزرگ است.

خب ممکن است شما بفرمایید آقا، این دوتا آیه‌ای که تلاوت شد. هم آیه دویست و سیزدهم از سوره بقره و هم آیه نوزدهم از سوره یونس که بحث امت واحده در گذشته تاریخ را مطرح می‌کند تعارض دارد. بعضی از آیات قرآن می‌گوید امت واحده هنوز شکل نگرفته، تعارض نیست. امت واحده‌ای بود. مسیرهایی برای وقوع کلمه رب و تربیت عالم و آدم شکل گرفت، حالا امت واحده در آینده مشخص می‌شود.

پس بعضی از آیات از وجود یک امت واحده‌ای با یک خصوصیات حداقلی در گذشته تاریخ حرف می‌زند. بعضی از آیات از وجود یک امت واحده تربیت‌شده و ارتقا یافته در آینده عالم حرف می‌زند. اتفاقاً جالب است! این موضوع هم در ادامه آیه ۲۱۳ سوره بقره و هم در ادامه آیه ۱۹ سوره یونس ذکر شده. یعنی در دو آیه بعدش ذکر شده است. در آیه ۲۱۳ سوره بقره این بحث بود که مردم امت واحده بودند، خداوند انبیا را مبعوث کرد، به آنها کتاب و حکمت داد، چه و چه و چه. در آیه بعدش بحث سر چی است.
امْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ و َلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ و امتداد… یعنی چی؟ خدا از یک گذشته‌ای که امت واحده بود،بعد به دلایلی این فضا تغییر کرد سخن می‌گوید تا آیه‌ای که امْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ. فکر کردید همین طوری وارد بهشت می‌شوید؟ باید تربیت بشوید. و َلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء. باید بروید مشمول باساء و ضراء بشوید، آزمون بدهید. چون هدف این گونه است، پس به سمت دنیا بیایید. وارد آزمون بشوید، تا چه بشود؟ تا لایق بهشت بشوید، تا امت واحده حقیقی بشوید…

لطفا آیات رو خودتون علاوه بر مطالعه در متن پست جداگانه یخونید

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.