"اسلام دینی با ظرفیتی امت ساز؛ مرتفع و پیشتاز در مسابقه ادیان" 5

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

بررسی شکل گیری امت تسلیم در انبیاء ماض
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

ابراهیم می‌دانست که در ذریه خودش تا اسحاق امت تسلیم شکل نمی‌گیرد. ماجرا جلو می‌آید تا یعقوب علیه السلام و یعقوب يَا بَنِيَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إَلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ. تا زمان یعقوب و فرزندان یعقوب هم برای شجره نبوت مشخص است که بحث، بحث تسلیم بودن به درگاه خدا است نه بحث امت مسلمه. می‌دانند کجا را دارند درخواست می‌کنند، می‌دانند در ذریه خودشان که دارند دعا می‌کنند، حد و حدودش این است که این ذریه تسلیم خدا باشند. طی درجات تسلیم را داشته باشند اما اگر قرار است که یک امت مسلمه شکل بگیرد، یک رسولی می‌خواهد با آن ویژگی‌ها.

پس بر اساس همین آیات ابراهیم علیه السلام چهار هزار سال قبل عالمانه حداقل از زمان خودش تا نسل یعقوب علیه السلام می‌داند که امت مسلمه شکل نمی‌گیرد. باید یک رسول بزرگی بیاید. در آیاتی که یوسف علیه السلام در پایان عمرش ذکر می‌کند، در آن آیات هم مشخص است که یوسف هم جریان امت مسلمه را در درون خودش، پیرامونش و نسل خودش نمی‌بیند. می‌گوید خدایا، َتوَفَّني‏ مُسْلِماً. خدایا من را، شخص من را مسلمان بمیران، وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحينَ، من را به صالحین ملحق کن.

از زمان ابراهیم تا زمان یوسف علیه السلام پیامبران معتقد نیستند که می‌توانند جریان یک امت را شکل بدهند که امت تسلیم باشد. این جریان بر اساس آن آیه‌ای که از سوره آل عمران ذکر شد، برای اولین بار در زمان امام حسین صلوات الله علیه در زمین سامان پیدا می‌کند. امت تسلیم،امتی که همه بر محور امام هستند و تسلیم خدای متعال.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
مفهوم امت در قرآن
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در قرآن که رجوع می‌کنیم، می‌بینیم وقتی بحث امت مطرح می‌شود، امت به عنوان یک مجموعه یکدست دارای هدف واحد، یک گروه یکدست غیر متفرق به عنوان امت مطرح می‌شود. همه بر یک محور هستند، اصولشان بر یک چیز است، گرد سه‌تا چیز نمی‌چرخند، گرد یک چیز می‌چرخند. چه از پرنده که اممٌ امثالهم دارد ذکر می‌شود و چه فضاهای دیگر. امت یعنی مجموعه یکدست؛ و وقتی در فضای دینی و ارزشی بحث امت مطرح می‌شود، امت شدن یا بر اساس مناسک است یا محور اقامه دین. آقا، چه جوری امت می‌شویم که مجموعه یکدست بشویم؟ یا بر محور مناسک جمع بشویم یا بر محور اقامه دین اجتماع بکنیم یا بر محور اعتصام به حبل الله و ولایت معصوم اجتماع کنیم یا بر محور قبله بودن کعبه‌ای که البته پیغمبر دارد راجع به آن یک حرف‌هایی می‌زند و یک فضای شاخص در صدر اسلام دارد.

یک صحنه‌ای بوده که خدای متعال قبله را از بیت المقدس به کعبه مقدسه برمی‌گرداند. خب، امت شدن آن جا معنا دارد، امت شدن در اعتصام به حبل الله معنا دارد، امت شدن باید یک محوری داشته باشد..

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.