اسلام دینی با ظرفیتی امت ساز؛ مرتفع و پیشتاز در مسابقه ادیان3

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
امت شدن مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
این خیلی درس عجیبی بود، این آیه با ما خیلی حرف می‌زند. تقدم و تأخر این آیه دل انسان را می‌لرزاند. ماها دوره‌های امر به معروف و نهی از منکرمان بر محور دعوت به خیر نیست. قبلش امت هم نشده‌ایم! دوره امر به معروف و نهی از منکر است و اتفاقاً شروع آن از نهی از منکر است.

نمی‌دانم عرض کردم یا نه! یک بار یک ستادی تشکیل شده بود، سال‌ها پیش، شاید سال هفتاد و شش یا هفتاد و هفت بود. ما هم دبیر آن ستاد بودیم. سازمان تبلیغات در امر به معروف و نهی از منکر از استان‌های مختلف رؤسای سازمان‌ها آمده بودند. ریاست وقت سازمان تبلیغات آن روز فرمودند اتمام حجت بر کشور تمام است، این جریان پشتوانه‌ای هزینه‌ای موجود است، بانیان هستند، شما هم که هستید، مساجد کشور هم که به عنوان پایگاه‌های امر به معروف و نهی از منکر هستند. افق این است، بسم الله، شروع کنید. ما تا این مدت به نتیجه خواهیم رسید! الآن تقریباً بیست سال گذشته… ما چه گام رو به جلویی در ارتقای جامعه دیدیم؟

اصلاً ارتقای جامعه را رها کنیم! در فضای آمران به معروف و ناهیان از منکر، در فضای خودمان که بودیم، اشکال کجا بود؟ اشکال این بود که ما نیازمند به این بودیم که فهمی صحیح و قرآنی از جریان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم و اتفاقاً مدل صحیحی که خداوند متعال برای فهم این معنا قرار داده بود، برای این آیه شریفه مدل ماجرای حسینی بود. شروع آن هم با امت شدن بود. ما اینها را متوجه نشدیم.

اگر بخواهیم همین آیه را با یک مقدار ضوابط راحت‌تر بررسی بکنیم، ببینیم آیا غیر از ماجرای امام حسین صلوات الله علیه محل تحقق دیگری داشته یا نه؟ این که خدای متعال امر می‌کند یک امت باشید که ابتدا دعوت به خیر بکنید، فضای دعوت به خیر را فراهم بکنید. مصداق دیگر آن و بسیار فراتر از آن ماجرای پنج تن علیهم السلام می‌شود. اگر بپذیریم این آیه باید در یک زمان مشخص سامان پیدا بکند، نه در بازه زمانی طولانی. خب یک مصداق آن ماجرای حسینی است، یک مصداق آن پنج تن است.

یک مصداق دیگر آن اگر از زمان بگذریم و طول زمان را در نظر بگیریم و بگوییم افرادی که دارند یک زنجیره را شکل می‌دهند، یک جریان کلان را شکل می‌دهند. خب مصداق آن خود اهل بیت علیهم السلام می‌شود. مصداق وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ خود اهل بیت هستند ولی با توجه به این که ما موضوع زمان را می‌پذیریم، قدر متیقّن معنا ماجرای حسینی است. ما از ماجرای حسینی به بعد مصداقی نمی‌شناسیم. امتی نمی‌شناسیم که این مراحل را طی کرده باشد.

پس از بهترین مباحث قرآنی در شناخت ماجرای حسینی با کلیدواژه امت شکل می‌گیرد و از جمله آیاتی که هدف قیام امام را مطرح می‌کند این آیه شریفه است. ما امشب از همین زاویه امت یک قدری بررسی بکنیم. ببینیم ماجرای امت در درون قرآن چگونه است؟ این فضای ارزشمند که اباعبدالله صلوات الله علیه شکل دادند چه فضایی است و آیا مصداق تام آن ماجرای حسینی بوده یا ماجرای امت شدن بر محور ارزش‌ها برای ما هم، برای جامعه اسلامی هم، برای جامعه مسلمانان هم یک نقطه بسیار مطلوب است یا خیر؟ صلواتی بر محمد و آل محمد تقدیم بفرمایید…

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.