از فروش روغن تقلبی تا بالاکشیدن پول

امریکا و نقض عهد مستمر
از فروش روغن تقلبی تا بالاکشیدن پول
1-هند از سال ۱۹۹۱م. که شوروی فروپاشید به سوی آمریکا گروید اما در سال ۱۹۹۸م. به دلیل آزمایش‌‌های اتمی از سوی آمریکا تحریم شد.شرط حذف این تحریم‌ها قرار گرفتن هند در پازل ضدچینی آمریکا و همکاری این کشور با ایالات متحده در اشغال افغانستان بود. به همین دلیل در سال ۲۰۰۳م. (دو سال پس از اشغال افغانستان) آمریکا بخشی از تحریم‌های هند را لغو کرد. یعنی ابتدا استقلال هند را خدشه‌دار نمود، سپس تنها بخشی از تحریم‌ها را برداشت.
2- دکتر مصدق با دوری از انگلیس و شوروی به نیروی سومی به نام آمریکا پناه برد و آمریکا که از وی سابقه خوبی در قضیه اولتیماتوم روسیه بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در ذهن مردم مانده بود حتی یک لحظه از همراهی انگلیس علیه دولت قانونی مصدق و مردم در قضیه ملی شدن صنعت نفت دست برنداشت و همگام با آنها از خرید نفت ایران سرباز زد و نهایتا علی رغم تمام شعارهای دموکراتیک، دست به کودتا علیه دولت قانونی زد.
3- اوضاع برزیل نمونه‌ی دیگری از سلطه‌جویی آمریکاست. اولین بار آن‌ها در ۱۹۴۹میلادی، خواستند پیشرفت کنند. آمریکا که به تازگی ابر قدرت شده بود کارخانه‌ی ساخت لوکوموتیو در این کشور ایجاد کرد اما وقتی دولت برزیل تصمیم گرفت این صنعت را ملی کند، دولت آمریکا با فروش روغن موتور تقلبی به این کارخانه، موجب سوختن موتور لوکوموتیوهای ساخت برزیل در سراسر جهان شد. آمریکایی‌ها با این دست خراب کاری‌ها، برزیل را به بدهکارترین کشور جهان در دهه‌ی ۱۹۸۰ بدل کردند.
4- ایالات متحده در قبال حمایت از ترکیه، خواهان قرار گرفتن این کشور در برنامه‌‌های خاورمیانه‌‌ای واشنگتن شد. ترکیه از یک طرف صحبت از قطع رابطه با اسراییل می‌‌کند اما به مصر و تونس الگوی حکومت لاییک را ارایه می‌‌دهد. سال گذشته یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی تهدید کرد که اگر شرکت‌های آمریکایی و اسراییلی نخواهند در ترکیه فعالیت کنند، اقتصاد این کشور سقوط خواهد کرد.
5- عربستان بالاترین همکاری را با آمریکا دارد اما همواره در موازنه‌ی تجهیزات نظامی از اسراییل عقب‌‌تر است. چرا که آمریکایی‌‌ها نمی‌‌خواهند این کشور حتی با اسراییل برابر باشد. به همین دلیل فروش جنگنده‌ی F15 رادار گریز و جنگنده‌‌های F35 به عربستان را معلق کرده‌اند تا شرایط اسراییل در منطقه بهبود یابد.
6- پس از چند سال تسخیر افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و هم پیمانانشان، نتیجه اعتماد افغانستان به آمریکا توافق بر سر موارد زیر بود:
انطباق کامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی افغانستان با ارزش ها
آزادی عمل آمریکایی ها در اقدامات نظامی امنیتی بعد از سال ۲۰۱۴- که براساس بیانیه سران ناتو در لیسبون غرب باید در این سال نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج نماید
تداوم دسترسی قوای ایالات متحده به تاسیسات افغانستان و استفاده از آن تاسیسات که تا سال ۲۰۱۴ براساس اعلامیه سال ۲۰۱۰ ناتو در لیسبون انجام می شود، پس از آن- حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴
آمریکا حق دارد در هر مناقشه ای که یک طرف آن افغانستان باشد، وارد شود و این ورود شامل طیفی از اقدامات سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی می شود دولت و قوای افغانستان در این میان «باید» «عاجلاً» خود را با این اقدامات هماهنگ نمایند.
7- قذافی در جریان برنامه هسته ای خود از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفت که برنامه هسته ای خود را متوقف کند و برای این کار آمریکا به لیبی تعهداتی داد. لیبی تمام تأسیسات هسته ای خود را سوار کشتی کرد و به آمریکا تحویل داد. پس از آن قذافی بارها از این کار خود ابراز ندامت کرد و آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد.
۸-آمریکا برای تعطیلی فعالیت های هسته ای کره شمالی اقدامات فراوانی مانند تحریم انجام داد تا اینکه کره شمالی رآکتور هسته ای یونگ بیون را در ازای دریافت ۹۵۰ میلیون تن سوخت نفت سنگین یا به همان میزان کمک اقتصادی تعطیل نمود. پس از تعطیلی تنها یک محموله ۵۰هزار تنی از سوخت نفت سنگین دریافت شد. تا اینکه کره شمالی فعالیت های خود را دوباره از سرگرفت و دست به آزمایش موشک های هسته ای خود زد.
۹- در ارتباط با بیانیه الجزایر که بعد از مساله تسخیر سفارت و گروگان گیری صادر شد آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد.به عنوان نمونه از ۱۲میلیارد دلار اموال بلوکه شده تنها ۲میلیارد دلار را برگرداند.
بینش تمدنی فرزاد جهان بین

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.