آیا اعمال انسان خودشان حاضر می‌شوند یا کسی آن‌ها را حاضر می‌سازد؟

پرسش: بر اساس آیه ۴۹ سوره کهف در روز قیامت هر کسی اعمال خود را حاضر می‌یابد. آیا اعمال انسان خودشان حاضر می‌شوند یا کسی آن‌ها را حاضر می‌سازد؟

پاسخ: در قیامت اعمال انسان‌ها مجسم می‌شوند و اعمال هر کسی همیشه همراه و ملازم با اوست، بنابراین هر انسانی در آن روز اعمال خود را حاضر می‌یابد: وَ وَجَدُوا۟ مَا عَمِلُوا۟ حَاضِرًا (کهف ۴۹)

در آیه ۳۰ سوره آل عمران، از حاضر شدن اعمال خوب و بد انسان‌ها در قیامت با صیغه اسم مفعول و به صورت “مُحضَراً” یاد شده که نشان می‌دهد اعمال انسان‌ها خودشان حاضر نمی‌شوند بلکه احضار می‌شوند و کسی آن‌ها را حاضر می‌سازد: يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَ مَا عَمِلَتْ مِن سُوٓءٍ

اما پاسخ این پرسش که چه کسی اعمال انسان را حاضر می‌سازد؟ در آیه ۱۴ سوره تکویر داده شده است و بر اساس آن هر انسانی خودش اعمال خویش را حاضر می‌سازد: عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّآ أَحْضَرَتْ

هر انسانی نسبت به نفس و اعمال خود بصیرت کامل دارد: بَلِ ٱلْإِنسَٰنُ عَلَیٰ نَفْسِهِۦبَصِيرَةٌ (قیامت ۱۴) و در روز قیامت خودش نامه اعمال خود را می‌خواند و به حساب خود رسیدگی می‌کند و خودش برای حسابرسی از خود کافی است: ٱقْرَأْ كِتَٰبَكَ كَفَیٰ بِنَفْسِكَ ٱلْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا (اسراء ۱۴) گرچه خدای سبحان و فرشتگان نیز از او حسابرسی می‌کنند.

کانال پرسمان قرآن


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.