موضوع: "آسمان و ناپیداهایش"

از وقتی بچه اش به دنیا احساس میکنه از خدا دور شده

حسابی از دست بچه اش عاصی شده‌‌ است. از وقتی بچه اش به دنیا آمده، احساس می کند از خدا دور شده. یاد نمازهای گذشته اش را که می کند، حسرت به دل می شود.
میپرسم :آن عبادتها را که یادش را بخیر میکنی، برای چه کسی انجام می دادی؟
میگوید:این دیگر چه سوالی است؟ معلوم است دیگر برای خدا. می‌گویم :چرا حس می کنید که با مسجد رفتن و ذکر گفتن و قرآن خواندن به خدا نزدیک می شوید.
میگوید:شما راه دیگری هم میشناسید؟
میگویم: وقت اذان است. کودک گرسنه است و غذا می خواهد. خدا راضی است به نماز خواندن یا غذا دادن؟
میگوید:فکر کنم غذا دادن.
میگویم:نماز را خوانده آید و کودک بهانه گرفته است. خدا راضی است به تعقیبات یا آرام کردن؟
میگوید:حتماً آرام کردن.
میگویم :غذا دادن و آرام کردن که مورد رضای خدا است، نمیتواند انسان را به خدا نزدیک کند؟

فکر کنم پاسخ باقی سوالات خود را یافته است.
[کتاب منِ دیگرِ ما]/استاد عباسی

ساختاری هندسی که مفهوم واقعیت را تغییر می­دهد

محققان ساختاری هندسی به نام آمپلیتوهدرون(amplituhedron) را توصیف کردند که ممکن است تعریف جدیدی از مفهوم فضا-زمان و همچنین نظریۀ کوانتومی در مورد گرانش را ارائه دهد. آمپلیتوهدرون یک شیء فیزیکی نبوده و انتزاعی می­ باشد که به دانشمندان کمک می­کند جزئیات واکنش های ذرات را مدل­ سازی کنند.

نیما ارکانی حامد، رهبر تیم تحقیقاتی موسسه تحقیقات پیشرفته، در کنفرانس ریاضی و ریسمان فرانسه در سال ۲۰۱۶ میلادی، خطاب به حضار گفت آنها معتقدند که روزی مکانیک کوانتوم و فضا-زمان بزرگ مقیاس با هم یکی خواهند شد. وی گفت: «این مثال کوچک نشان می­ دهد که چه اتفاقی می­ افتد. در این روش هندسی، هیچ راهی برای جداکردن مکانیک کوانتوم و فضا-زمان نیست. آنها یکی بوده و جنبه مشترک هندسۀ مثبت زیرین را نشان می ­دهند.»

سیارات قفل شده جزر و مدی در کیهان بسیار فراوان‌ هستند

?دکتر روری بارنز که استادیار پروژه‌ی ستاره شناسی و اخترزیست‌شناسی در دانشگاه واشنگتن است با زیر سوال بردن این فرضیه‌ی قدیمی که فقط ستارگان کوچک‌تر و کم‌نورتر از خورشید ما دارای سیاره‌های قفل شده‌ی جزر و مدی می‌باشند به این نتیجه رسیده است. قفل جزر و مدی زمانی رخ می‌دهد که در اثر شیب نیروی کشندی یک جرم سماوی همیشه یک سمتش به سوی جرم آسمانی دیگر باشد.

?اجرامی همچون زمین و ماه که قفل جزر و مدی می‌باشند به صورت همگام می‌چرخند و این بدان معناست که زمان چرخش هر کدام به دور محورشان با زمان لازم برای چرخش به دور ستاره یا شریک گرانیشیشان یکسان است. ۲۷ روز طول می‌کشد تا ماه یکبار به دور محور خود بگردد و دقیقا ۲۷ روز نیز زمان می‌برد تا یک دور کامل به دور زمین بزند. به نظر می‌رسد تنها ماهواره‌ی طبیعی و دائمی زمین توسط جرمی به اندازه‌ی مریخ به نام تئا شکل گرفته باشد. تئا با زمین برخورد کرده و این زاویه به گونه‌ای بوده که باعث چرخش زمین با سرعتی شده که طول هر روز ۱۲ ساعت باشد. دکتر بارنز می‌گوید: «امکان قفل جزر و مدی ایده‌ای قدیمی است که تاکنون به صورت سیستماتیک بررسی نشده است.»

?او می‌گوید: «مدل‌های شکل‌گیری سیارات پیشنهاد می‌دهند که چرخش اولیه‌ی یک سیاره می‌تواند بسیار بزرگتر از چندین ساعت بوده و شاید به چندین هفته نیز برسد. بنابراین وقتی چنین بازه‌ای را کاوش می‌کنید احتمال یافتن سیارات فراخورشیدی قفل شده‌ی جزر و مدی نیز بیشتر است.» نتایج این تحقیق پیشنهاد می‌دهند که فرآیند قفل جزر و مدی فاکتوری اصلی در تکامل بیشتر سیارات فراخورشیدی است که پتانسیل قابل سکنی بودن را دارند و در آینده‌ی نزدیک کشف خواهند شد…

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت بیگ بنگ

 

بارش شهابی برساوشی

این هفته تقریبا بارش شهابی برساوشی ِ سالیانه به اوج خود می رسد. شهاب های کوچک برساوشی که معمولا درخشان و رنگارنگ هستند توسط گرد غباری که سیاره زمین از مدار دنباله دار سویفت-تاتل جاروب کرده، تشکیل می شوند. آنها از یک تابش در صورت فلکی برساوش یعنی در بالای افق در آسمان های شفاف جریان پیدا می کنند.

علی رغم نور مداخله گر ماه غم انگیز آگوست، شهاب های برساوشی امسال لذت بخش هستند، به ویژه اگر بتوانید در یک فضای باز به دور از نور شهر در یک موقعیت خوب قرار بگیرید. فریم های بکار رفته در این تصویر کامپوزیت شهاب باران برساوشی درخشان ِ سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد که در یک پس زمینۀ خیره کننده از کمان ستارگان کهکشان راه شیری دیده می شوند، همچنین کهکشان آندرومدا نیز در مرکز به چشم می خورد. در پیش زمینه، منجمانی از تمام سنین بر روی تپه ای در بالای روستای وروچتپلا در اسلواکی دور هم گرد آمده اند.

یک نمونه کهکشان مارپیچ

این یک کهکشان زیبای مارپیچ است که بازوهای رنگی و دیگر مشخصات آن در تصویر نمایان است.

بازوهای عظیم و وسیع این کهکشان مملو از میلیاردها ستاره است که تا کناره های نوارهای قرمز رنگ گرد و غبار را شامل میشود که ستاره های آن نسبت به هسته پایدار هستند.
هسته این کهکشان یعنی مسیه 106 مقدار زیادی از اشعه ایکس و موج های رادیویی را ساطع میکند. نور غیرمعمول هسته کهکشان ناشی از منطقه وسیعی از تمجع گازها است که در حال فرور رفتن درسیاهچاله مرکزی این کهکشان هستند. این کهکشان در دسته بندی کهکشان های سیفرت قرار میگیرد.