آداب همسرداری فاطمی (1)

95

یکی از عوامل شادابی و تکامل خانواده‏‌ها تعیین حدود مسئولیت افراد در خانواده است. البته، تعیین این مسئولیت‏‌ها بنا بر شایستگی ‌ها و توانمندی‌‏هایی است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است. با تقسیم کار، عدالت اجتماعی در محیط خانواده سعادت می‏آفریند و زن را از دخالت در اموری که سزاوار نیست ‏باز می‏دارد.

روشن است در مواردی خروج زن از خانه ضرورت پیدا می‏کند. مثل مواردی که آن بانوی بزرگوار برای دفاع از حقوق غصب شده خود و شوهرش به مسجد یا دارالخلافه رفت و یا امور ضروری دیگر و . . . ، و آنچه از آن مذمت ‏شد، بیرون رفتن‏‌های غیر ضروری دختران و زنان است که قطعا پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت》

 امام باقر«علیه السلام» فرمود:

حضرت فاطمه(علیها السلام) کارهای منزل را با حضرت علی (علیه السلام) این‏گونه تقسیم کردند: خمیر کردن رد و تمیز کردن و جارو زدن منزل به عهده فاطمه باشد و کارهای بیرون منزل از قبیل جمع‏ آوری هیزم و مواد اولیه غذایی را علی‏(علیه السلام) انجام دهد》

در این باره امام صادق ‏علیه السلام فرمود:
«این تقسیم کار با اشاره رسول خدا(ص) انجام گرفت، آن‏گاه که رسول خدا (ص‌‌) فرمود: کارهای داخل منزل را فاطمه و کارهای بیرون منزل را علی ‏انجام دهد» حضرت زهرا(س) با خوشحالی فرمود: «جز خدا کسی نمی‏داند که از این تقسیم کار تا چه اندازه خوشحال شدم; زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است ‏بازداشت .»
شاید خوشحالی آن حضرت از این جهت ‏بود که از برخورد با نامحرم به دور خواهد ماند، چه این‏که کار کردن غیر ضروری زنان و اختلاط زنان با مردان با روح تقوا بیگانه است.

? منبع: بحار الانوار،ج ۴۳،ص ۹۲

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.